Conditions générales de vente Terms and Conditions of sale

Conditions Générales de Ventes – Initial

 

Article 1 – Dispositions générales

Les présentes Conditions Générales de Vente (ci-après les « CGV ») définissent les conditions dans lesquelles Paris School of Entrepreneurship (ci-après « PSE ») propose et vend des cursus de formation initiale et/ou continue.

Elles s’appliquent à toute inscription effectuée auprès de PSE, y compris les pré-inscriptions réalisées en ligne, et régissent les relations contractuelles entre PSE, immatriculée au RCS de Paris sous le numéro 890 114 606 00019, et toute personne physique ou morale, de droit privé ou public, agissant en qualité de particulier ou de professionnel (ci-après « l’Étudiant(e) »).

Toute pré-inscription en ligne est effectuée lorsque l’Étudiant(e) complète et soumet le dossier de pré-inscription en ligne et coche la case indiquant qu’il/elle accepte les présentes CGV. La pré-inscription ne devient définitive qu’après vérification et validation des documents fournis par l’Étudiant(e) par PSE.

Le paiement éventuel de l’acompte confirme définitivement l’inscription et emporte adhésion complète aux CGV.

Le dossier de pré-inscription en ligne, accompagné des présentes CGV et, le cas échéant, de tout autre document contractuel spécifique signé entre PSE et l’Étudiant(e), constitue le contrat de droit privé relatif à la fourniture des prestations de formation.

 

Article 2 – Objet et champs d’application

s School of Entrepreneurship (PSE) est un établissement d’enseignement supérieur privé dispensant des cursus spécialisés en business et entrepreneuriat, ainsi que des BTS, de niveau Bac à Bac+8. Les enseignements sont proposés en mode hybride, c’est-à-dire principalement à distance avec des séminaires, ateliers et événements ponctuels en présentiel.

PSE utilise le système européen et le système international permettant la reconnaissance du niveau d’enseignement de ses cursus et diplômes en Europe (ECTS) et à l’International (CREDITS).

PSE utilise les systèmes européens et internationaux (ECTS et CREDITS) permettant la reconnaissance des niveaux d’enseignement de ses cursus et diplômes en Europe et à l’international.

Les prestations régies par ces CGV sont celles proposées sous réserve de disponibilité. Les programmes de formation peuvent évoluer en fonction des besoins pédagogiques ; PSE peut, dans un souci d’amélioration continue de la qualité pédagogique, modifier les intervenants, les cours, les plannings ou le contenu des programmes, que ces modifications aient ou non un effet substantiel ou matériel sur la qualité globale de la formation et ses objectifs pédagogiques. En cas de non-ouverture d'un campus, d'un programme ou d'une classe, Paris School of Entrepreneurship en informera l'étudiant(e) par écrit (courrier électronique ou courrier recommandé avec accusé de réception) dans les meilleurs délais.

Options proposées à l'étudiant(e) :

À la suite de cette notification de non-ouverture, l'étudiant(e) disposera des options suivantes :

  1. Accepter une solution alternative : L'établissement proposera à l'étudiant(e), dans la mesure du possible, de rejoindre un autre programme équivalent ou une autre classe en fonction des places disponibles ;

  2. Demander un remboursement intégral : L'étudiant(e) pourra formuler une demande écrite de remboursement de l'intégralité des sommes versées.

Délais et modalités de remboursement :

  • Dans les 30 jours suivant la notification de non-ouverture : Si l'étudiant(e) formule sa demande de remboursement dans un délai de trente (30) jours calendaires à compter de la date de réception de la notification de non-ouverture, un remboursement intégral en numéraire sera effectué. Le remboursement sera initié dès réception de la demande écrite et le paiement interviendra dans un délai maximum de quarante-cinq (45) jours calendaires suivant la réception de ladite demande.

  • Après le délai de 30 jours : Si la demande de remboursement est formulée après l'expiration du délai de trente (30) jours suivant la notification de non-ouverture, aucun remboursement en numéraire ne sera effectué. Dans ce cas, l'étudiant(e) se verra attribuer un crédit correspondant à l'intégralité des sommes versées, utilisable pour s'inscrire à un autre programme proposé par Paris School of Entrepreneurship ou pour une rentrée ultérieure. Ce crédit sera valable pour une durée de douze (12) mois à compter de la date d'attribution et ne pourra faire l'objet d'aucun remboursement en numéraire.

Absence de réponse de l'étudiant(e) :

En l'absence de réponse de l'étudiant(e) dans un délai de soixante (60) jours calendaires suivant la notification de non-ouverture, l'établissement considérera que l'étudiant(e) accepte la solution alternative proposée ou, à défaut, renonce à son inscription. Dans ce dernier cas, les sommes versées seront automatiquement converties en crédit conformément aux dispositions ci-dessus.

Toute inscription définitive ou contrat conclu avec PSE implique que l’étudiant(e) a pris connaissance des présentes CGV et les a acceptées, notamment en cochant la case d’acceptation sur le dossier de pré-inscription en ligne.

Le fait que PSE n’exerce pas immédiatement un droit prévu par ces CGV ne peut être interprété comme une renonciation à ce droit.

Si une disposition des présentes CGV est déclarée nulle ou non écrite, les autres dispositions restent pleinement en vigueur et sont interprétées afin de respecter l’intention originelle des parties.

 

 

Article 3 – Conditions d’accès. 

Pour toute admission parallèle, deux conditions préalables doivent être remplies :

  • être titulaire du baccalauréat (ou d’un diplôme équivalent pour les candidats internationaux) ;

  •  justifier d’un nombre suffisant de crédits ECTS obtenus dans une formation antérieure reconnue.

Les exigences peuvent varier en fonction du programme. Les prérequis spécifiques à chaque parcours doivent impérativement être respectés.

Nombres de crédits ECTS requis pour les intégrations en admission parallèle :  

  • Intégration en 2ème année : 60 crédits ECTS

  • Intégration en 3ème année : 120 crédits ECTS

  • Intégration en 4ème année : 180 crédits ECTS

  • Intégration en 5ème année : 240 crédits ECTS

 

Pour les étudiants de nationalité étrangère souhaitant suivre une formation en France : tout document le cas échéant attestant de l’autorisation de suivre ladite formation sur le territoire français pour toute la durée de l’année académique.

  • Lors de l’admission : un passeport en cours de validité ;

  • Au plus tard le premier jour de la rentrée académique : l’étudiant(e) s’engage à être en possession d’un visa long séjour ou d’un titre de séjour portant la mention « étudiant », couvrant l’intégralité de la période de formation concernée

Et ce conformément aux dispositions du Code de l’entrée et du séjour des étrangers et du droit d’asile (CESEDA – article L. 312-2, articles L. 412-3 et L. 422-1 et L. 422-2).

En application de la circulaire interministérielle n°2002-214 du 15 octobre 2002 relative aux conditions d’inscription des étudiants étrangers dans l’enseignement supérieur, il est expressément rappelé qu’un étudiant entré en France avec un visa touristique prend le risque de se voir refuser la délivrance d’une carte de séjour et de se retrouver en situation irrégulière avant l’achèvement de son cursus.

L’école rappelle par le présent contrat que la régularité de la situation administrative de l’étudiant est indispensable à la poursuite de sa formation. En l’absence de documents officiels permettant de justifier d’un droit de séjour en France couvrant la durée de la formation et par conséquent pouvant conduire à une irrégularité de la situation de l’étudiant, l’établissement se réserve le droit de refuser ou d’interrompre l’inscription, afin de ne pas compromettre la continuité des études de ce dernier.

 

Article 4 – Durée et Organisation de la formation

Pour une rentrée initiale, le cycle de formation s’étend sur trois ou 4 ans pour un Bachelor et un ou deux ans pour un Mastère.

Ainsi, l’étudiant(e) qui engage un cycle de formation s’engage pour toute la durée de formation et sera donc redevable du coût de ce cycle dans sa globalité conformément aux tarifs qui lui auront été communiqués lors de la signature de son contrat. L’étudiant(e) aura cependant la possibilité de se désister du cycle de bachelor ou de mastère pour un motif impérieux et légitime comme détaillé à l’Article 6. Paris School of Entrepreneurship se réserve le droit ne pas réinscrire l’étudiant(e) en année supérieure du cycle de formation, si ce(tte) dernier(ère) ne satisfait pas les prérequis académiques attendus. Dans le cas où les attentes de l’étudiant ne correspondent pas au cursus de formation, cela sera considéré comme un motif légitime de non-réinscription.

Rentrée décalée 

Pour l’étudiant(e) bénéficiant d’une Rentrée décalée, la première année académique est suivie sur une période adaptée, conformément à l’organisation pédagogique définie par l’établissement.

L’étudiant(e) intégrant la formation dans le cadre d’une « Rentrée décalée » s’inscrit dans une promotion dont le cycle pédagogique a déjà débuté. Les enseignements correspondant à la première période de formation sont dispensés en formation ouverte et à distance (FOAD), selon les modalités définies par l’établissement : cours à distances, plateformes e-learning, travaux et projets dirigés, classes virtuelles, évaluations…

La participation de l’étudiant(e) à l’ensemble des activités pédagogiques de son semestre d’intégration, incluant les classes virtuelles, travaux dirigés et évaluations organisés dans le cadre de la FOAD, est obligatoire. Cette participation conditionne la validation des unités d’enseignement de son semestre en cours et, par conséquent, l’accès au semestre suivant.

L’accès à la plateforme pédagogique en ligne est strictement personnel et limité à une durée déterminée par l’établissement, à compter de la date de démarrage du parcours à distance. Aucun délai supplémentaire, suspension ou report d’accès ne pourra être accordé.

 

Article 5 – Litiges

1.       Démarche préalable : En cas de litige, le consommateur doit d’abord adresser une réclamation écrite à Paris School of Entrepreneurship afin de tenter une résolution amiable du différend.

 

2.       Recours à la médiation : Si la démarche préalable n’aboutit pas, le consommateur peut saisir un médiateur de la consommation indépendant ou recourir à toute plateforme officielle de médiation reconnue par les autorités compétentes, avant toute action judiciaire.

 

3.       Compétence juridictionnelle : À défaut de résolution amiable, les tribunaux français restent seuls compétents pour trancher le litige

 

 

Article 6 – Conditions d'annulation de l'inscription

Droit de rétractation légal (dans un délai de 14 jours)

Conformément aux dispositions du Code de la consommation (articles L. 221-18 et suivants), l'étudiant(e) dispose d'un droit de rétractation de quatorze (14) jours calendaires à compter de la date du paiement de l'acompte.

Durant ce délai, l'étudiant(e) peut annuler son inscription sans avoir à justifier de motifs ni à supporter de pénalités. En cas d'exercice du droit de rétractation dans ce délai, l'intégralité des sommes versées sera remboursée dans un délai maximum de quatorze (14) jours suivant la notification de la rétractation.

Pour exercer ce droit de rétractation, l'étudiant(e) doit notifier sa décision de manière claire et non équivoque, au choix, par l'un des moyens suivants :

L'utilisation du formulaire type de rétractation n'est pas obligatoire mais est recommandée pour faciliter le traitement de la demande.

Conditions applicables après le délai de rétractation

Passé le délai de réflexion de quatorze (14) jours susmentionné après le paiement de l'acompte, l'inscription est considérée comme définitive.

Toutefois, l'étudiant(e) peut résilier son contrat d'inscription dans les cas spécifiques détaillés ci-après, soit par courrier électronique à l'adresse scolarite@parisschoolofentrepreneurship.com, soit par courrier recommandé avec accusé de réception à l'adresse indiquée en bas de page.

Modalités générales des demandes d'annulation

Pour être recevables, toutes les demandes d'annulation doivent :

  • Être formulées par écrit (courrier électronique ou courrier recommandé avec accusé de réception) ;

  • Être accompagnées des motifs justifiant le renoncement à l'inscription ;

  • Être accompagnées, le cas échéant, des justificatifs officiels correspondants.

Les remboursements éventuels s'effectueront dans un délai maximum de cent vingt (120) jours calendaires à compter de la date de réception de la demande complète.

Toute demande d'annulation reçue sera considérée comme définitive et irrévocable. Dans l'hypothèse où un(e) étudiant(e) souhaiterait de nouveau s'inscrire ultérieurement, il/elle devra suivre la procédure normale d'inscription et ne pourra prétendre, s'il/elle est accepté(e), à aucune réduction de fr

ais.

Passé le délai de rétractation de 14 jours, les conditions suivantes s'appliquent et l'étudiant(e) devient alors redevable du coût de la formation pour l'intégralité de son cycle selon les modalités citées ci-après.

Échec au Baccalauréat :

En cas d'impossibilité d'intégrer la formation pour cause d'échec au baccalauréat, sur présentation d'un justificatif officiel, l'étudiant(e) ne pourra pas intégrer la formation. Dans ce cas, l'intégralité des sommes perçues sera restituée, à l'exception du montant de l'acompte initial qui restera acquis à l'école.

Échec à un examen prérequis :

En cas d'impossibilité d'intégrer la formation pour cause d'échec à un examen prérequis (BTS, DUT, Licence, etc.), sur présentation d'un justificatif officiel, l'étudiant(e) ne pourra pas intégrer la formation. Dans ce cas, l'intégralité des sommes perçues sera restituée, à l'exception du montant de l'acompte initial qui restera dû à l'école.

Non-obtention d'un visa d'entrée en France :

En cas de refus de visa d'entrée en France, l'étudiant(e) doit impérativement notifier ce refus à l'école, conformément aux procédures ci-dessus, dans les huit (8) jours calendaires suivant la réception de la décision de refus des autorités consulaires françaises. Cette notification doit être accompagnée d'une copie de la décision officielle de refus. Dans ce cas, les frais de scolarité payés par l'étudiant(e) lui seront intégralement remboursés, à l'exception de l'acompte initial qui restera acquis à l'école.

Désistement avant le début de la formation pour les programmes calés sur des années académiques classiques :

Le désistement correspond au retrait décidé par l'étudiant(e) avant la date de début de la formation. Des frais resteront dus à l'école selon les modalités suivantes :

  • 25 % du montant total pour toute demande d'annulation reçue avant le 1er août  ;

  • 50 % du montant total pour toute demande d'annulation reçue entre le 1er août  et la veille de la rentrée scolaire.

Ces pourcentages s'appliquent au montant total des frais engagés et du pack souscrit lors de l'inscription. La cotisation BDE et l'acompte initial ne sont pas remboursables et restent dus en sus des pourcentages mentionnés ci-dessus.

Abandon après le début de la formation pour les programmes calés sur des années académiques :

L’abandon correspond au retrait décidé par l’Étudiant(e) après la date de début de la formation, formalisé par une notification écrite adressée à Paris School of Entrepreneurship (courrier avec accusé de réception ou e-mail à la scolarité et/ou directrice pédagogique).

Est également considéré comme un abandon, sauf motif légitime dûment justifié auprès de l’école, le fait pour l’Étudiant(e) de ne plus suivre la formation et de rester absent(e) de manière injustifiée pendant une période d’au moins deux (2) semaines consécutives à compter du premier jour d’absence non justifiée.

Dans cette hypothèse, Paris School of Entrepreneurship pourra constater l’abandon de la formation après l’envoi d’une mise en demeure à l’Étudiant(e), restée sans réponse dans un délai de huit (8) jours à compter de sa réception, et appliquer les conséquences prévues par les présentes CGV, notamment en matière de poursuite ou de résiliation du contrat et de frais de scolarité restant dus.

Désistement avant le début de la formation pour les programmes en rentrée décalée :

Le désistement correspond au retrait décidé par l'étudiant(e) avant la date de début de la formation dans le cadre d'une rentrée décalée. Des frais resteront dus à l'école selon les modalités suivantes :

  • 25 % du montant total pour toute demande d'annulation reçue jusqu'à 2 mois avant le début de la formation ;

  • 50 % du montant total pour toute demande d'annulation reçue dans le mois précédant le début de la formation.

Ces pourcentages s'appliquent au montant total des frais engagés et du pack souscrit lors de l'inscription. La cotisation BDE et l'acompte initial ne sont pas remboursables et restent dus en sus des pourcentages mentionnés ci-dessus.

Abandon après le début de la formation pour les programmes calés sur plusieurs rentrées par an à dates fixes :

L'abandon correspond au retrait décidé par l'étudiant(e) après la date de début de la formation. L'étudiant(e) reste redevable auprès de Paris School of Entrepreneurship de l'intégralité des frais liés à son inscription pour l'année entière. Aucun remboursement ne sera effectué.

Désistement avant le début de la formation pour les programmes accessibles en continu (FOAD E-learning) :

Pour les formations à distance en mode FOAD (Formation Ouverte et À Distance - E-Learning), aucune annulation et par conséquent aucun remboursement ne sera possible après la première connexion de l'étudiant(e) à la plateforme pédagogique. La première connexion à la plateforme vaut acceptation définitive et irrévocable de la formation et marque le début effectif de celle-ci.

Motif impérieux et légitime / Force majeure :

En cas de désistement (le désistement correspond au retrait décidé par l'étudiant(e) avant le début de la formation) justifié par un motif impérieux et légitime, l'étudiant(e) sera remboursé de l'intégralité des frais payés, déduction faite de l'acompte initial qui restera acquis à l'école.

En situation de force majeure, telle que définie par l'article 1218 du Code Civil français, l'étudiant(e) bénéficiera du même remboursement, soit la restitution de l'intégralité des frais payés, après déduction de l'acompte initial.

En cas d'abandon (l'abandon correspond au retrait décidé par l'étudiant(e) après le début de la formation) en cours de formation justifié par un motif impérieux et légitime, le remboursement des frais de scolarité sera effectué au prorata temporis des mois restants non consommés. Seule la partie des frais de scolarité correspondant aux mois de formation non effectués sera remboursée. Les frais d'acompte initial seront maintenus et resteront acquis à l'école, en plus du prorata des mois déjà consommés.

Le motif impérieux et légitime correspond notamment aux cas suivants, sans que cette liste soit exhaustive :

  • Arrêt maladie ou hospitalisation de plus d'un (1) mois justifié par un certificat médical détaillé établi par un médecin spécialiste ;

  • Accident grave nécessitant une interruption prolongée des études ;

  • Décès d'un membre proche de la famille (conjoint, enfant, parent, fratrie) ;

  • Cas de force majeure dûment justifié.

Tout motif impérieux doit être accompagné de justificatifs officiels (certificats médicaux, actes de décès, attestations officielles, etc.) pour être recevable. L'établissement se réserve le droit d'apprécier la légitimité et le caractère impérieux du motif invoqué.

Exclusion définitive d'une formation :

L'école peut sanctionner tout manquement de l'étudiant(e) aux obligations imposées par le Règlement Intérieur (motif disciplinaire, manque de travail, défaut d'assiduité, comportement inapproprié, etc.) par une exclusion définitive de la formation à la suite d'un conseil de discipline. Dans cette hypothèse, l'étudiant(e) exclu(e) sera redevable de l'intégralité des coûts de formation pour l'année concernée. Aucun remboursement ne sera effectué, quelle que soit la période de l'année à laquelle intervient l'exclusion.

Dans l'hypothèse où l'étudiant(e) exclu(e) est en contrat d'alternance (contrat d'apprentissage ou contrat de professionnalisation), à la suite de l'exclusion de formation, l'employeur pourra engager une procédure de licenciement conformément aux dispositions du Code du travail. Dans le cas où l'entreprise ne souhaiterait pas engager de procédure de licenciement, l'étudiant(e) dispose d'un délai de deux (2) mois pour retrouver un centre de formation d'apprentis (CFA) et conclure un nouveau contrat d'alternance avec un nouvel employeur. Passé ce délai de 2 mois, si aucune solution n'a été trouvée, le contrat d'alternance sera définitivement rompu

Article 7 – Mises à niveau, Spécialisations métiers, options, séminaires, langues vivantes

Paris School of Entrepreneurship peut imposer à tout nouvel(le) étudiant(e) de suivre un module de remise à niveau, en présentiel ou en format digital, en fonction du cursus de formation. Ce module, organisé par l’établissement, donne lieu à des frais supplémentaires, en sus des frais de formation.

Ce dispositif a pour objectif de garantir l’acquisition des connaissances et compétences nécessaires à la bonne poursuite du cursus, conformément au référentiel de la formation. Il conditionne la validation définitive de l’inscription et, le cas échéant, l’accès aux enseignements et aux évaluations du programme.

La remise à niveau peut être dispensée, au choix de l’établissement et en fonction des besoins pédagogiques, en présentiel et/ou en distanciel. Les modalités d’organisation (durée, calendrier, contenus, supports, modalités d’évaluation, etc.) seront communiquées à l’étudiant(e) avant le début du module.

Dans le cadre de la rentrée décalée, l’étudiant(e) intègre une promotion dont le parcours de formation est déjà engagé.  À ce titre, les choix pédagogiques habituellement proposés lors de la rentrée initiale (langues vivantes, spécialisations métiers, options, séminaires, etc.) sont déterminés par l’établissement pour les étudiants(e)s de la rentrée décalée.  En conséquence, l’étudiant(e) suit les enseignements et options, spécialisations tels qu’attribués par l’établissement, conformément à l’organisation académique en vigueur pour la promotion concernée. Aucun aménagement, modification ou choix individuel ne peut être demandé dans ce cadre.

 

 

Article 8 – Cursus en alternance 

Modalités

Les cursus en alternance engagent obligatoirement les étudiant(e)s sur une certification professionnelle enregistrée au RNCP et reconnue par l’Etat. L’étudiant(e) devra répondre aux exigences de la certification sur laquelle il est inscrit(e) afin de valider chaque bloc de compétence pour la certification professionnelle visée (restitution écrites, soutenances, épreuves finales…).

Pour pouvoir s’inscrire sur un cursus de formation en alternance et recevoir la convention d’inscription dédiée, l’étudiant(e) devra préalablement avoir trouvé une structure d’accueil. L’étudiant(e) s’engage alors à présenter une promesse d’embauche ou remplir la fiche de renseignement requise par Paris School Of Entrepreneurship. La mise en place d’un contrat d’alternance sera possible sur demande de l’étudiant(e), sous réserve de l’étude de son dossier et d’un accord favorable de la part de la direction pédagogique PSE. Dans le cas où le contrat débute après la formation, l’étudiant(e) s’engage à s’acquitter des frais de formation à sa charge, non-couverts par l’entreprise.

Les étudiant(e)s préalablement inscrit(e)s sur un cursus de formation en initial, qui basculeraient à la suite de la signature d’un contrat d’alternance, sur le cursus de formation dédié, après accord du pôle pédagogique, changeront automatiquement de statut et s’engagent tacitement à respecter les modalités de formation liées à ce cursus.

Frais de scolarité

Les frais de scolarité (sauf options) seront pris en charge totalement ou partiellement par l’OPCO et l’employeur en fonction de la date de commencement du contrat. En cas de prise en charge partielle liée à un début de contrat plus de trois mois après la date de début de formation, une partie des frais de scolarité restera à la charge de l’étudiant(e).  Dans le cas d’un(e) étudiant(e) préalablement inscrit sur un cursus de formation en initial qui à la suite de la signature d’un contrat d’alternance basculerait sur un cursus de formation en alternance, ce(tte) dernier(ère) se verra alors rembourser en cas de trop-perçu pour les frais de scolarité associés aux périodes couvertes par le contrat.

Un dépôt minimum de 2 000 € sera requis pour commencer la formation.

 Les étudiant(e)s préalablement inscrit(e)s sur un cursus de formation en initial, ayant choisi une certification alors optionnelle lors de leur inscription, se verront rembourser les sommes engagées à ce titre. En cas de contrat d’alternance conclu sur un cycle de formation, l’étudiant(e) s’engage à s’acquitter des frais à sa charge (options, séminaires et BDE), avant la fin du premier trimestre ou semestre le cas échéant de l’année académique.

Rupture de contrat

En cas de rupture d’un contrat d’apprentissage avant la fin de la formation et en application de l’article L. 6222-18, l’étudiant(e) bénéficiera d’une prise en charge financière par l’OPCO pendant 6 mois à compter de la date de rupture. Les conditions de validation pédagogique de la période en entreprise sont indépendantes de la prise en charge financière assurée par les OPCO durant les 6 mois suivant une rupture : ces deux aspects, validation pédagogique et financement, sont traités séparément.

En cas de rupture d’un contrat de professionnalisation, la prise en charge de l’OPCO sera suspendue en date de la rupture. Pour valider pédagogiquement l’unité d’enseignement associée à la professionnalisation, l’étudiant(e) devra obligatoirement conclure un nouveau contrat d’alternance. Sans conclusion d’un nouveau contrat d’alternance, l’étudiant(e) ne pourra pas poursuivre sa formation et sera dans l’incapacité de valider les prérequis à l’obtention du titre. L’étudiant(e) pourra demander à basculer sur la filière en initiale en fonction de la date de rupture de son contrat soit sur l’année académique en cours ou l’année suivante. La faisabilité de sa demande sera étudiée par le service pédagogique, il sera alors redevable des frais de formation inhérents à cette filière et devra obligatoirement trouver une nouvelle structure d’accueil pour valider la période de professionnalisation.

 

Article 9 – Séjours à l’international  

Certains programmes peuvent requérir, la participation à un séjours de mobilité obligatoire à l’étranger. Si l’étudiant(e) est dans l’impossibilité de suivre ce séjour pour l’une des raisons suivantes : refus de délivrance de visa, statut de sportif(ve) de haut niveau ou rapprochement familial, il/elle devra en informer impérativement le service pédagogique et administratif du campus avant la rentrée académique. Sous réserve de validation par le pôle pédagogique de Paris School of Entrepreneurship, l’étudiant(e) pourra intégrer un programme alternatif, moyennant une participation financière supplémentaire. Pour tout autre motif empêchant l’étudiant(e) de participer au séjour de mobilité obligatoire, ou nécessitant un retour anticipé en France, Paris School of Entrepreneurship proposera uniquement une suspension du semestre, entraînant le report de la scolarité sur l’année académique suivante. Les modalités pédagogiques et financières afférentes seront communiquées ultérieurement.

Paris School Of Entrepreneurship peut proposer aux étudiant(e)s des cursus de formation à l’étranger au sein d’universités partenaires, ou des séjours de mobilités avec Paris School of entrepreneurship directement. Les étudiant(e)s sont accompagné(e)s avant, pendant et après leur séjour de mobilité par un(e) chargé(e) de l’international.

Dans le cadre de mobilité à l’étranger, l’étudiant doit justifier d’une assurance qui prend en charge tous les frais (médicaux, rapatriement, urgence, hospitalisation et juridique). En signant la présente convention, l’étudiant(e) s’engage à remettre à l’école une copie du document attestant de cette couverture pour son séjour à l’étranger, au maximum un mois avant la date de départ prévue. Pour certaines mobilités et les séminaires effectués à l’étranger, l’étudiant(e) devra obtenir un permis de voyage lié numériquement au passeport du voyageur qui lui permettra d’effectuer des séjours allant jusqu’à six mois sur une période de deux ans. La demande est indépendante de Paris School of Entrepreneurship et en ai l’entière responsabilité de l’étudiant(e).

Critères d’éligibilités :

  • Preuve de maîtrise de la langue étrangère (anglais). Lors de l’inscription, l’étudiant(e) souhaitant suivre l’un de ces cursus proposant un séjour à l’international et il / elle devra justifier de son niveau de connaissance de la langue anglaise équivalent au niveau B2 oral et écrit défini par le Cadre européen commun de référence pour les langues du Conseil de l’Europe (CECRL). L’étudiant(e) doit présenter un certificat officiel valide (DUOLINGO, TOEFL, Academic IELTS, TOEIC, LanguageCert ou Cambridge) datant de moins de 2 ans lors de l’inscription, sauf s’il est natif Anglophone.

  • Démarches administratives complémentaires. En cas de réalisation d’une mobilité académique au sein d’une université partenaire, l’étudiant(e) sera responsable de remplir des requis supplémentaires (formulaire de candidature, passeport valide, visa, assurance internationale, enquête de satisfaction…) dans les délais demandés par l’université partenaire et ou le pays d’accueil.

Réponse d’admission négative de l’université partenaire ou absence du certificat de niveau en langue étrangère (i.e. anglais).

En cas de refus pour non-validation du niveau de langue B2, pour motif de dossier incomplet, ou de la part d’une université partenaire, refus de visa, ou pour effectif insuffisant pour ouverture, l’intégralité des sommes perçues sera restituée sauf les frais 280€ de frais administratif.

Effectif insuffisant pour un séjours à l’international.

L’inscription à un séjours l’international, est soumise au nombre de places disponibles. Par ailleurs, certains cursus à l’international sont soumis à l’inscription de 8 étudiants minimum par destination, pour ouvrir. Dans le cas où l’effectif serait insuffisant pour qu’un cursus de formation ouvre, il sera proposé à l’étudiant(e) de :

  • S’inscrire sur une autre destination, en fonction des places disponibles ;

Dans le cas où l’étudiant ne souhaite pas s’inscrire sur le programme proposé, l’intégralité des sommes perçues sera restituée sauf les frais liés au concours d’admission s’il y a lieu.

 

Article 10 – Apprentissage Hybrid

Lors de son inscription à Paris School Of Entrepreneurship, certains programmes peuvent être proposés en format mixte ou 100 % en ligne.

Séminaires d’études 

Dans le cadre de certains cursus à l’international, certains programmes de formation de Paris School Of Entrepreneurship intègrent des Séminaires d’étude à l’internationale (Study Vacations). Le maintien d’un séminaire d’études est dépendant d’un contexte sanitaire favorable et de l’intérêt en lien avec le programme académique. En cas de changements (contenu, destination, durée…) ou d’annulation du voyage par Paris School Of Entrepreneurship, l’étudiant(e) se verra proposer une solution alternative afin de valider les compétences et les crédits associés aux Séminaires d’étude à l’internationale (Study Vacations).

Séminaires optionnels  

Paris School Of Entrepreneurship est amenés à proposer des séminaires optionnels pour apporter une dimension internationale sur les certains cursus de formation. Des dates limites d’inscriptions et de désistements aux séminaires sont définies ; les inscriptions aux séminaires peuvent être stoppées si ce dernier est complet. Au-delà de ces dates, les sommes engagées par l’étudiant(e) resteront dues.

* Tout étudiant se désinscrivant après le 31 août ne pourra pas obtenir de remboursement, y compris s’il s’est inscrit tardivement après cette date.

Le maintien des séminaires est dépendant d’un minimum de 15 étudiants inscrits sur l’ensemble des campus d’une même entité, d’un contexte sanitaire favorable et de l’intérêt en lien avec un programme académique. En cas d’annulation du séjour par Paris School Of Entrepreneurship, l’intégralité des frais du voyage sera remboursée dans un délai maximum de 120 jours à compter de la notification d’annulation.

 

Dans le cadre des séminaires facultatifs proposés par Paris School Of Entrepreneurship, les cours et le logement sont compris dans le tarif en vigueur. Sont à prévoir en sus : le transport A/R jusqu’au lieu de séminaire, les frais de déplacement sur place, les repas du matin, du midi et du soir, le transport jusqu’au lieu d’hébergement, les activités, les visites culturelles et l’assurance voyage.

 

Options, spécialisations et expertises métiers 

Paris School Of Entrepreneurship peut proposer des options, spécialisations et expertises métiers, susceptibles d’évoluer en fonction du marché pour être toujours en cohérence avec les besoins et attentes des secteurs d’activités.

L’école peut également être amenées à proposer des options. L’ouverture d’une option est soumise à l’inscription de cinq (5) étudiants minimum.

En cas d’annulation d’options par Paris School Of Entrepreneurship, l’intégralité des frais engagés sera remboursée dans un délai maximum de 120 jours à compter de la notification d’annulation.

 

Article 11 – Formations ouvertes à distance (E-learning)

Paris School of Entrepreneurship propose des cursus à distance en E-learning, structurés selon une logique de progression par modules : chaque module doit être complété pour accéder au module suivant.

Les formations ont une durée précise, variable selon les parcours, à compter de la date de début de la formation. Aucune prolongation de cette durée ne sera accordée. Au-delà de ce délai, l’accès de l’Étudiant(e) à la plateforme sera suspendu.

Les modules et classes proposés dans le cadre de la formation ne sont pas remboursables. En cas d’abandon, d’annulation ou d’exclusion, l’Étudiant(e) ne pourra prétendre à aucun remboursement des frais déjà versés pour ces modules ou classes.

 

Article 12 – Prix – Modalités de paiement 

Tarifs : Les frais de formation applicables pour l’année académique en cours sont consultables sur le site internet de l’école.
Ils sont indiqués hors offres promotionnelles, options, séminaires, modules de mise à niveau et toute autre prestation complémentaire éventuelle.

Les frais de formation applicables à l’étudiant(e) sont ceux en vigueur au jour de la signature du contrat de formation et demeurent inchangés pour toute la durée de la formation concernée. L’école se réserve la possibilité de modifier ses tarifs pour les années académiques ultérieures.

Modalités de paiement :  À la suite de la pré-inscription, un acompte d’un montant de deux mille euros (2 000 €) est exigé pour valider définitivement l’inscription de l’étudiant(e), sous réserve des dispositions légales relatives au droit de rétractation éventuellement applicables.

Le solde du prix de la formation est payable conformément à l’échéancier convenu entre l’étudiant(e) et l’établissement (règlement en une ou plusieurs échéances), tel que précisé dans ledit échéancier et annexé au contrat de formation.

Sauf accord spécifique validé par l’administration (par exemple, mise en place d’un échéancier particulier), l’intégralité des frais de scolarité doit être réglée avant le début de la formation.

Aucun(e) étudiant(e) n’ayant pas acquitté la totalité des frais de scolarité selon les modalités convenues ne pourra accéder à la formation ni être intégré(e) à l’organisation pédagogique (attribution d’une classe, accès aux plateformes, réception des plannings, participation aux cours en présentiel ou à distance).

 Gestion des impayés : Tout retard ou défaut de paiement constitue une violation des obligations contractuelles et place l’étudiant(e) en situation d’impayé.

En cas d’impayé, l’établissement adressera à l’étudiant(e) une notification par courrier électronique ou tout autre moyen écrit, l’invitant à régulariser sa situation dans un délai de 8 jours ouvrés à compter de cette notification.

À défaut de régularisation dans ce délai, l’établissement se réserve le droit de prendre, successivement ou cumulativement, tout ou partie des mesures suivantes :

  • suspendre l’accès de l’étudiant(e) aux enseignements et à tout autre service pédagogique, jusqu’à régularisation des sommes dues ;

  • suspendre l’accès de l’étudiant(e) aux plateformes pédagogiques, logiciels et outils numériques ;

  • engager une procédure de médiation interne afin de rechercher une solution amiable de paiement ;

  • adresser une mise en demeure de payer, rappelant les conséquences possibles en cas de non-régularisation ;

  • en dernier recours, prononcer la résiliation du contrat de formation et l’exclusion définitive de l’étudiant(e).

L’ensemble des mesures prises et des relances effectuées sera communiqué à l’étudiant(e) par écrit.

Conséquences financières de la résiliation pour impayé :  En cas de résiliation du contrat imputable à l’étudiant(e) en raison d’un défaut de paiement persistant, l’établissement pourra conserver tout ou partie des sommes déjà versées, à titre d’indemnité, dans la limite du préjudice effectivement subi et en tenant compte du niveau d’exécution de la formation au jour de la résiliation (frais administratifs, ressources mobilisées, heures de cours déjà dispensées, etc.).

Le cas échéant, l’établissement pourra engager toute action de recouvrement nécessaire pour obtenir le paiement des sommes restant dues au titre du contrat, dans le respect de la réglementation en vigueur.

 

Article 13 – CVEC et associations étudiantes 

Paris School Of Entrepreneurship n’est pas éligibles aux demandes de bourses d’Etat.

L’étudiant(e) s’engage à régler la CVEC conformément aux dispositions de la loi relative à l’orientation et à la réussite des étudiants du 8 mars 2018. Cette imposition annuelle est un préalable obligatoire à toute inscription dans l’enseignement supérieur et doit être présentée pour les étudiants(e)s déjà inscrit(e)s au plus tard avant le début des cours.

L’étudiant(e) doit transmettre une attestation auprès de Paris School Of Entrepreneurship avant son entrée en formation. Le règlement de la CVEC s’effectue directement en ligne auprès du CROUS sur le site https://www.messervices.etudiant.gouv.fr qui délivre une attestation pour les étudiants(e)s assujetti(e)s et exonéré(e)s. Les étudiant(e)s qui ne sont pas en règle avec la CVEC ne pourront pas poursuivre leur scolarité et signer de convention de stage ou autre contrat. Les étudiant(e)s en formation continue, sous contrat de professionnalisation, ne sont pas assujettis à la CVEC. Les étudiants inscrits en année de Césure doivent s’acquitter de la CVEC dans la mesure où ils restent inscrits dans un établissement d’enseignement supérieur.

 

Article 14 – Responsabilité et règlement intérieur  

Toute inscription à une formation implique le respect par l’étudiant(e) du règlement intérieur et du règlement pédagogique applicables aux locaux concernés, lesquels seront portés à sa connaissance au plus tard le dernier jour de la première semaine de formation. Il est important de noter que le règlement intérieur et le règlement pédagogique sont des documents susceptibles d’être modifiés en cours d’année, l’étudiant(e) s’engage implicitement à respecter toutes les modifications qui pourraient intervenir.

 

Article 15 – Communications avec l’étudiant

Toutes les communications liées à la formation de l’étudiant(-e) sont effectuées directement entre Paris School Of Entrepreneurship et l’étudiant(e), sauf en cas d’autorisation explicite de l’étudiant(e) ou obligation légale. L’étudiant(e) est seul(e) responsable de la gestion et du suivi des informations transmises par l’établissement, qu’elles soient communiquées par courrier, email, ou tout autre moyen validé par l’établissement. Par conséquent, Paris School Of Entrepreneurship ne pourra en aucun cas être tenu responsable d’un manque de communication, d’une incompréhension ou d’un différend entre l’étudiant(e) et ses parents ou le financeur de la formation. Il revient à l’étudiant(e) de partager, à sa discrétion, les informations reçues avec ces derniers. Dans le cas d’un(e) étudiant(e) mineur(e), Paris School Of Entrepreneurship communiquera également avec son représentant légal jusqu’à ce que l’étudiant(e) atteigne l’âge de la majorité.

 

Article 16 – Données personnelles  

Les informations et données collectées dans le cadre de l’inscription au cursus de formation (fiche de renseignements, fiche santé) sont traitées par Paris School Of Entrepreneurship en tant que responsable de traitement. Paris School Of Entrepreneurship s’engage à respecter la législation et la réglementation en vigueur en matière de protection des données personnelles et plus particulièrement :

  • le règlement UE 2016/679 du Parlement européen et du Conseil du 27 avril 2016 relatif à la protection des personnes physiques à l’égard du traitement des données à caractère personnel (RGPD) ;

  • la loi Informatique et Libertés et l’ordonnance n°2018-1125 du 12 décembre 2018 relative à la protection des données personnelles portant modification de la loi 78-17 du 6 janvier 1978 relative à l’informatique, aux fichiers et aux libertés et diverses dispositions concernant la protection des données à caractère personnel.

 

Vous disposez par ailleurs, du droit d’introduire une réclamation auprès de la Commission Nationale de l’Informatique et des Libertés (CNIL) :

3 Place de Fontenoy

TSA 80715

75334 PARIS CEDEX 07

 

Pour plus d’information sur le traitement de vos données personnelles, et pour exercer vos droits (accès, rectification, suppression, opposition, limitation et portabilité le cas échéant) et définir le sort de vos données personnelles « post mortem veuillez-vous référer à notre politique de confidentialité sur le site internet de l’école : https://www.parisschoolofentrepreneurship.com/privacy-policy

 

Article 17 – Renonciation  

Le fait pour Paris School of Entrepreneurship de ne pas se prévaloir à un moment donné de l’une quelconque des clauses des présentes, ne peut valoir renonciation à se prévaloir ultérieurement de ces mêmes clauses.

 

 

 

Conditions Générales de Ventes – Alternance

 

Article 1 – Dispositions générales

Les présentes Conditions Générales de Vente (ci-après les « CGV ») définissent les conditions dans lesquelles Paris School of Entrepreneurship (ci-après « PSE ») propose et vend des cursus de formation initiale et/ou continue.

Elles s’appliquent à toute inscription effectuée auprès de PSE, y compris les pré-inscriptions réalisées en ligne, et régissent les relations contractuelles entre PSE, immatriculée au RCS de Paris sous le numéro 890 114 606 00019, et toute personne physique ou morale, de droit privé ou public, agissant en qualité de particulier ou de professionnel (ci-après « l’Étudiant(e) »).

Toute pré-inscription en ligne est effectuée lorsque l’Étudiant(e) complète et soumet le dossier de pré-inscription en ligne et coche la case indiquant qu’il/elle accepte les présentes CGV. La pré-inscription ne devient définitive qu’après vérification et validation des documents fournis par l’Étudiant(e) par PSE.

Le paiement éventuel de l’acompte confirme définitivement l’inscription et emporte adhésion complète aux CGV.

Le dossier de pré-inscription en ligne, accompagné des présentes CGV et, le cas échéant, de tout autre document contractuel spécifique signé entre PSE et l’Étudiant(e), constitue le contrat de droit privé relatif à la fourniture des prestations de formation.

Article 2 – Objet et champs d’application

s School of Entrepreneurship (PSE) est un établissement d’enseignement supérieur privé dispensant des cursus spécialisés en business et entrepreneuriat, ainsi que des BTS, de niveau Bac à Bac+8. Les enseignements sont proposés en mode hybride, c’est-à-dire principalement à distance avec des séminaires, ateliers et événements ponctuels en présentiel.

PSE utilise le système européen et le système international permettant la reconnaissance du niveau d’enseignement de ses cursus et diplômes en Europe (ECTS) et à l’International (CREDITS).

PSE utilise les systèmes européens et internationaux (ECTS et CREDITS) permettant la reconnaissance des niveaux d’enseignement de ses cursus et diplômes en Europe et à l’international.

Les prestations régies par ces CGV sont celles proposées sous réserve de disponibilité. Les programmes de formation peuvent évoluer en fonction des besoins pédagogiques ; PSE peut, dans un souci d’amélioration continue de la qualité pédagogique, modifier les intervenants, les cours, les plannings ou le contenu des programmes, que ces modifications aient ou non un effet substantiel ou matériel sur la qualité globale de la formation et ses objectifs pédagogiques.En cas de non-ouverture d'un campus, d'un programme ou d'une classe, Paris School of Entrepreneurship en informera l'étudiant(e) par écrit (courrier électronique ou courrier recommandé avec accusé de réception) dans les meilleurs délais.

Options proposées à l'étudiant(e) :

À la suite de cette notification de non-ouverture, l'étudiant(e) disposera des options suivantes :

  1. Accepter une solution alternative : L'établissement proposera à l'étudiant(e), dans la mesure du possible, de rejoindre un autre programme équivalent ou une autre classe en fonction des places disponibles ;

  2. Demander un remboursement intégral : L'étudiant(e) pourra formuler une demande écrite de remboursement de l'intégralité des sommes versées.

Délais et modalités de remboursement :

  • Dans les 30 jours suivant la notification de non-ouverture : Si l'étudiant(e) formule sa demande de remboursement dans un délai de trente (30) jours calendaires à compter de la date de réception de la notification de non-ouverture, un remboursement intégral en numéraire sera effectué. Le remboursement sera initié dès réception de la demande écrite et le paiement interviendra dans un délai maximum de quarante-cinq (45) jours calendaires suivant la réception de ladite demande.

  • Après le délai de 30 jours : Si la demande de remboursement est formulée après l'expiration du délai de trente (30) jours suivant la notification de non-ouverture, aucun remboursement en numéraire ne sera effectué. Dans ce cas, l'étudiant(e) se verra attribuer un crédit correspondant à l'intégralité des sommes versées, utilisable pour s'inscrire à un autre programme proposé par Paris School of Entrepreneurship ou pour une rentrée ultérieure. Ce crédit sera valable pour une durée de douze (12) mois à compter de la date d'attribution et ne pourra faire l'objet d'aucun remboursement en numéraire.

Absence de réponse de l'étudiant(e) :

En l'absence de réponse de l'étudiant(e) dans un délai de soixante (60) jours calendaires suivant la notification de non-ouverture, l'établissement considérera que l'étudiant(e) accepte la solution alternative proposée ou, à défaut, renonce à son inscription. Dans ce dernier cas, les sommes versées seront automatiquement converties en crédit conformément aux dispositions ci-dessus.

Toute inscription définitive ou contrat conclu avec PSE implique que l’étudiant(e) a pris connaissance des présentes CGV et les a acceptées, notamment en cochant la case d’acceptation sur le dossier de pré-inscription en ligne.

Le fait que PSE n’exerce pas immédiatement un droit prévu par ces CGV ne peut être interprété comme une renonciation à ce droit.

Si une disposition des présentes CGV est déclarée nulle ou non écrite, les autres dispositions restent pleinement en vigueur et sont interprétées afin de respecter l’intention originelle des parties.

 

Article 3 – Conditions d’accès

Pour toute admission parallèle, deux conditions préalables doivent être remplies :

  • être titulaire du baccalauréat (ou d’un diplôme équivalent pour les candidats internationaux) ;

  •  justifier d’un nombre suffisant de crédits ECTS obtenus dans une formation antérieure reconnue.

Les exigences peuvent varier en fonction du programme. Les prérequis spécifiques à chaque parcours doivent impérativement être respectés.

Nombres de crédits ECTS requis pour les intégrations en admission parallèle :  

  • Intégration en 2ème année : 60 crédits ECTS

  • Intégration en 3ème année : 120 crédits ECTS

  • Intégration en 4ème année : 180 crédits ECTS

  • Intégration en 5ème année : 240 crédits ECTS

 

Pour les étudiants de nationalité étrangère souhaitant suivre une formation en France : tout document le cas échéant attestant de l’autorisation de suivre ladite formation sur le territoire français pour toute la durée de l’année académique.

  • Lors de l’admission : un passeport en cours de validité ;

  • Au plus tard le premier jour de la rentrée académique: l’étudiant(e) s’engage à être en possession d’un visa long séjour ou d’un titre de séjour portant la mention « étudiant », couvrant l’intégralité de la période de formation concernée

Et ce conformément aux dispositions du Code de l’entrée et du séjour des étrangers et du droit d’asile (CESEDA – article L. 312-2, articles L. 412-3 et L. 422-1 et L. 422-2). 

 

Article 4 – Durée de contrat

Pour une rentrée initiale, le cycle de formation s’étend sur trois ou 4 ans pour un Bachelor et un ou deux ans pour un Mastère.

Ainsi, l’étudiant(e) qui engage un cycle de formation s’engage pour toute la durée de formation et sera donc redevable du coût de ce cycle dans sa globalité conformément aux tarifs qui lui auront été communiqués lors de la signature de son contrat. L’étudiant(e) aura cependant la possibilité de se désister du cycle de bachelor ou de mastère pour un motif impérieux et légitime comme détaillé à l’Article 6. Paris School of Entrepreneurship se réserve le droit ne pas réinscrire l’étudiant(e) en année supérieure du cycle de formation, si ce(tte) dernier(ère) ne satisfait pas les prérequis académiques attendus. Dans le cas où les attentes de l’étudiant ne correspondent pas au cursus de formation, cela sera considéré comme un motif légitime de non-réinscription.

Rentrée décalée 

Pour l’étudiant(e) bénéficiant d’une Rentrée décalée, la première année académique est suivie sur une période adaptée, conformément à l’organisation pédagogique définie par l’établissement.

L’étudiant(e) intégrant la formation dans le cadre d’une « Rentrée décalée » s’inscrit dans une promotion dont le cycle pédagogique a déjà débuté. Les enseignements correspondant à la première période de formation sont dispensés en formation ouverte et à distance (FOAD), selon les modalités définies par l’établissement : cours à distances, plateformes e-learning, travaux et projets dirigés, classes virtuelles, évaluations…

L’étudiant(e) intégrant la formation dans le cadre d’une « Rentrée décalée » s’inscrit dans une promotion dont le cycle pédagogique a déjà débuté. Les enseignements correspondant à la première période de formation sont dispensés en formation ouverte et à distance (FOAD), selon les modalités définies par l’établissement : cours à distances, plateformes e-learning, travaux et projets dirigés, classes virtuelles, évaluations…

L’accès à la plateforme pédagogique en ligne est strictement personnel et limité à une durée déterminée par l’établissement, à compter de la date de démarrage du parcours à distance. Aucun délai supplémentaire, suspension ou report d’accès ne pourra être accordé.

 

Article 5 – Litiges

4.       Démarche préalable : En cas de litige, le consommateur doit d’abord adresser une réclamation écrite à Paris School of Entrepreneurship afin de tenter une résolution amiable du différend.

 

5.       Recours à la médiation : Si la démarche préalable n’aboutit pas, le consommateur peut saisir un médiateur de la consommation indépendant ou recourir à toute plateforme officielle de médiation reconnue par les autorités compétentes, avant toute action judiciaire.

 

6.       Compétence juridictionnelle : À défaut de résolution amiable, les tribunaux de Paris, France.

 

 

Article 6- Conditions d’annulation de l’inscription

Droit de rétractation légal (dans un délai de 14 jours)

Conformément aux dispositions du Code de la consommation (articles L. 221-18 et suivants), l'étudiant(e) dispose d'un droit de rétractation de quatorze (14) jours calendaires à compter de la date du paiement de l'acompte.

Durant ce délai, l'étudiant(e) peut annuler son inscription sans avoir à justifier de motifs ni à supporter de pénalités. En cas d'exercice du droit de rétractation dans ce délai, l'intégralité des sommes versées sera remboursée dans un délai maximum de quatorze (14) jours suivant la notification de la rétractation.

Pour exercer ce droit de rétractation, l'étudiant(e) doit notifier sa décision de manière claire et non équivoque, au choix, par l'un des moyens suivants :

L'utilisation du formulaire type de rétractation n'est pas obligatoire mais est recommandée pour faciliter le traitement de la demande.

Conditions applicables après le délai de rétractation

Passé le délai de réflexion de quatorze (14) jours susmentionné après le paiement de l'acompte, l'inscription est considérée comme définitive.

Toutefois, l'étudiant(e) peut résilier son contrat d'inscription dans les cas spécifiques détaillés ci-après, soit par courrier électronique à l'adresse scolarite@parisschoolofentrepreneurship.com, soit par courrier recommandé avec accusé de réception à l'adresse indiquée en bas de page.

Modalités générales des demandes d'annulation

Pour être recevables, toutes les demandes d'annulation doivent :

  • Être formulées par écrit (courrier électronique ou courrier recommandé avec accusé de réception) ;

  • Être accompagnées des motifs justifiant le renoncement à l'inscription ;

  • Être accompagnées, le cas échéant, des justificatifs officiels correspondants.

Les remboursements éventuels s'effectueront dans un délai maximum de cent vingt (120) jours calendaires à compter de la date de réception de la demande complète.

Toute demande d'annulation reçue sera considérée comme définitive et irrévocable. Dans l'hypothèse où un(e) étudiant(e) souhaiterait de nouveau s'inscrire ultérieurement, il/elle devra suivre la procédure normale d'inscription et ne pourra prétendre, s'il/elle est accepté(e), à aucune réduction de fr

ais.

Passé le délai de rétractation de 14 jours, les conditions suivantes s'appliquent et l'étudiant(e) devient alors redevable du coût de la formation pour l'intégralité de son cycle selon les modalités citées ci-après.

Échec au Baccalauréat :

En cas d'impossibilité d'intégrer la formation pour cause d'échec au baccalauréat, sur présentation d'un justificatif officiel, l'étudiant(e) ne pourra pas intégrer la formation. Dans ce cas, l'intégralité des sommes perçues sera restituée, à l'exception du montant de l'acompte initial qui restera acquis à l'école.

Échec à un examen prérequis :

En cas d'impossibilité d'intégrer la formation pour cause d'échec à un examen prérequis (BTS, DUT, Licence, etc.), sur présentation d'un justificatif officiel, l'étudiant(e) ne pourra pas intégrer la formation. Dans ce cas, l'intégralité des sommes perçues sera restituée, à l'exception du montant de l'acompte initial qui restera dû à l'école.

Non-obtention d'un visa d'entrée en France :

En cas de refus de visa d'entrée en France, l'étudiant(e) doit impérativement notifier ce refus à l'école, conformément aux procédures ci-dessus, dans les huit (8) jours calendaires suivant la réception de la décision de refus des autorités consulaires françaises. Cette notification doit être accompagnée d'une copie de la décision officielle de refus. Dans ce cas, les frais de scolarité payés par l'étudiant(e) lui seront intégralement remboursés, à l'exception de l'acompte initial qui restera acquis à l'école.

Désistement avant le début de la formation pour les programmes calés sur des années académiques classiques :

Le désistement correspond au retrait décidé par l'étudiant(e) avant la date de début de la formation. Des frais resteront dus à l'école selon les modalités suivantes :

  • 25 % du montant total pour toute demande d'annulation reçue avant le 1er août 2025 ;

  • 50 % du montant total pour toute demande d'annulation reçue entre le 1er août 2025 et la veille de la rentrée scolaire.

Ces pourcentages s'appliquent au montant total des frais engagés et du pack souscrit lors de l'inscription. La cotisation BDE et l'acompte initial ne sont pas remboursables et restent dus en sus des pourcentages mentionnés ci-dessus.

Abandon après le début de la formation pour les programmes calés sur des années académiques :

L’abandon correspond au retrait décidé par l’Étudiant(e) après la date de début de la formation, formalisé par une notification écrite adressée à Paris School of Entrepreneurship (courrier avec accusé de réception ou e-mail à la scolarité et/ou directrice pédagogique).

Est également considéré comme un abandon, sauf motif légitime dûment justifié auprès de l’école, le fait pour l’Étudiant(e) de ne plus suivre la formation et de rester absent(e) de manière injustifiée pendant une période d’au moins deux (2) semaines consécutives à compter du premier jour d’absence non justifiée.

Dans cette hypothèse, Paris School of Entrepreneurship pourra constater l’abandon de la formation après l’envoi d’une mise en demeure à l’Étudiant(e), restée sans réponse dans un délai de huit (8) jours à compter de sa réception, et appliquer les conséquences prévues par les présentes CGV, notamment en matière de poursuite ou de résiliation du contrat et de frais de scolarité restant dus.

Désistement avant le début de la formation pour les programmes en rentrée décalée :

Le désistement correspond au retrait décidé par l'étudiant(e) avant la date de début de la formation dans le cadre d'une rentrée décalée. Des frais resteront dus à l'école selon les modalités suivantes :

  • 25 % du montant total pour toute demande d'annulation reçue jusqu'à 2 mois avant le début de la formation ;

  • 50 % du montant total pour toute demande d'annulation reçue dans le mois précédant le début de la formation.

Ces pourcentages s'appliquent au montant total des frais engagés et du pack souscrit lors de l'inscription. La cotisation BDE et l'acompte initial ne sont pas remboursables et restent dus en sus des pourcentages mentionnés ci-dessus.

Abandon après le début de la formation pour les programmes calés sur plusieurs rentrées par an à dates fixes :

L'abandon correspond au retrait décidé par l'étudiant(e) après la date de début de la formation. L'étudiant(e) reste redevable auprès de Paris School of Entrepreneurship de l'intégralité des frais liés à son inscription pour l'année entière. Aucun remboursement ne sera effectué.

Désistement avant le début de la formation pour les programmes accessibles en continu (FOAD E-learning) :

Pour les formations à distance en mode FOAD (Formation Ouverte et À Distance - E-Learning), aucune annulation et par conséquent aucun remboursement ne sera possible après la première connexion de l'étudiant(e) à la plateforme pédagogique. La première connexion à la plateforme vaut acceptation définitive et irrévocable de la formation et marque le début effectif de celle-ci.

Motif impérieux et légitime / Force majeure :

En cas de désistement (le désistement correspond au retrait décidé par l'étudiant(e) avant le début de la formation) justifié par un motif impérieux et légitime, l'étudiant(e) sera remboursé de l'intégralité des frais payés, déduction faite de l'acompte initial qui restera acquis à l'école.

En situation de force majeure, telle que définie par l'article 1218 du Code Civil français, l'étudiant(e) bénéficiera du même remboursement, soit la restitution de l'intégralité des frais payés, après déduction de l'acompte initial.

En cas d'abandon (l'abandon correspond au retrait décidé par l'étudiant(e) après le début de la formation) en cours de formation justifié par un motif impérieux et légitime, le remboursement des frais de scolarité sera effectué au prorata temporis des mois restants non consommés. Seule la partie des frais de scolarité correspondant aux mois de formation non effectués sera remboursée. Les frais d'acompte initial seront maintenus et resteront acquis à l'école, en plus du prorata des mois déjà consommés.

Le motif impérieux et légitime correspond notamment aux cas suivants, sans que cette liste soit exhaustive :

  • Arrêt maladie ou hospitalisation de plus d'un (1) mois justifié par un certificat médical détaillé établi par un médecin spécialiste ;

  • Accident grave nécessitant une interruption prolongée des études ;

  • Décès d'un membre proche de la famille (conjoint, enfant, parent, fratrie) ;

  • Cas de force majeure dûment justifié.

Tout motif impérieux doit être accompagné de justificatifs officiels (certificats médicaux, actes de décès, attestations officielles, etc.) pour être recevable. L'établissement se réserve le droit d'apprécier la légitimité et le caractère impérieux du motif invoqué.

Exclusion définitive d'une formation :

L'école peut sanctionner tout manquement de l'étudiant(e) aux obligations imposées par le Règlement Intérieur (motif disciplinaire, manque de travail, défaut d'assiduité, comportement inapproprié, etc.) par une exclusion définitive de la formation à la suite d'un conseil de discipline. Dans cette hypothèse, l'étudiant(e) exclu(e) sera redevable de l'intégralité des coûts de formation pour l'année concernée. Aucun remboursement ne sera effectué, quelle que soit la période de l'année à laquelle intervient l'exclusion.

Dans l'hypothèse où l'étudiant(e) exclu(e) est en contrat d'alternance (contrat d'apprentissage ou contrat de professionnalisation), à la suite de l'exclusion de formation, l'employeur pourra engager une procédure de licenciement conformément aux dispositions du Code du travail. Dans le cas où l'entreprise ne souhaiterait pas engager de procédure de licenciement, l'étudiant(e) dispose d'un délai de deux (2) mois pour retrouver un centre de formation d'apprentis (CFA) et conclure un nouveau contrat d'alternance avec un nouvel employeur. Passé ce délai de 2 mois, si aucune solution n'a été trouvée, le contrat d'alternance sera définitivement rompu

 

Article 7 – Mises à niveau, Spécialisations métiers, options, séminaires, langues vivantes

Paris School of Entrepreneurship peut imposer à tout nouvel(le) étudiant(e) de suivre un module de remise à niveau, en présentiel ou en format digital, en fonction du cursus de formation. Ce module, organisé par l’établissement, donne lieu à des frais supplémentaires, en sus des frais de formation.

Ce dispositif a pour objectif de garantir l’acquisition des connaissances et compétences nécessaires à la bonne poursuite du cursus, conformément au référentiel de la formation. Il conditionne la validation définitive de l’inscription et, le cas échéant, l’accès aux enseignements et aux évaluations du programme.

La remise à niveau peut être dispensée, au choix de l’établissement et en fonction des besoins pédagogiques, en présentiel et/ou en distanciel. Les modalités d’organisation (durée, calendrier, contenus, supports, modalités d’évaluation, etc.) seront communiquées à l’étudiant(e) avant le début du module.

Dans le cadre de la rentrée décalée, l’étudiant(e) intègre une promotion dont le parcours de formation est déjà engagé.  À ce titre, les choix pédagogiques habituellement proposés lors de la rentrée initiale (langues vivantes, spécialisations métiers, options, séminaires, etc.) sont déterminés par l’établissement pour les étudiants(e)s de la rentrée décalée.  En conséquence, l’étudiant(e) suit les enseignements et options, spécialisations tels qu’attribués par l’établissement, conformément à l’organisation académique en vigueur pour la promotion concernée. Aucun aménagement, modification ou choix individuel ne peut être demandé dans ce cadre.

 

Article 8 – Cursus en alternance

Modalités

Les cursus en alternance engagent obligatoirement les étudiant(e)s sur une certification professionnelle enregistrée au RNCP et reconnue par l’Etat. L’étudiant(e) devra répondre aux exigences de la certification sur laquelle il est inscrit(e) afin de valider chaque bloc de compétence pour la certification professionnelle visée (restitution écrites, soutenances, épreuves finales…).

Pour pouvoir s’inscrire sur un cursus de formation en alternance et recevoir la convention d’inscription dédiée, l’étudiant(e) devra préalablement avoir trouvé une structure d’accueil. L’étudiant(e) s’engage alors à présenter une promesse d’embauche ou remplir la fiche de renseignement requise par Paris School Of Entrepreneurship. La mise en place d’un contrat d’alternance sera possible sur demande de l’étudiant(e), sous réserve de l’étude de son dossier et d’un accord favorable de la part de la direction pédagogique PSE. Dans le cas où le contrat débute après la formation, l’étudiant(e) s’engage à s’acquitter des frais de formation à sa charge, non-couverts par l’entreprise.

Les étudiant(e)s préalablement inscrit(e)s sur un cursus de formation en initial, qui basculeraient à la suite de la signature d’un contrat d’alternance, sur le cursus de formation dédié, après accord du pôle pédagogique, changeront automatiquement de statut et s’engagent tacitement à respecter les modalités de formation liées à ce cursus.

Rupture de contrat

En cas de rupture d’un contrat d’apprentissage avant la fin de la formation et en application de l’article L. 6222-18, l’étudiant(e) bénéficiera d’une prise en charge financière par l’OPCO pendant 6 mois à compter de la date de rupture. Les conditions de validation pédagogique de la période en entreprise sont indépendantes de la prise en charge financière assurée par les OPCO durant les 6 mois suivant une rupture : ces deux aspects, validation pédagogique et financement, sont traités séparément.

En cas de rupture d’un contrat de professionnalisation, la prise en charge de l’OPCO sera suspendue en date de la rupture. Pour valider pédagogiquement l’unité d’enseignement associée à la professionnalisation, l’étudiant(e) devra obligatoirement conclure un nouveau contrat d’alternance. Sans conclusion d’un nouveau contrat d’alternance, l’étudiant(e) ne pourra pas poursuivre sa formation et sera dans l’incapacité de valider les prérequis à l’obtention du titre. L’étudiant(e) pourra demander à basculer sur la filière en initiale en fonction de la date de rupture de son contrat soit sur l’année académique en cours ou l’année suivante. La faisabilité de sa demande sera étudiée par le service pédagogique, il sera alors redevable des frais de formation inhérents à cette filière et devra obligatoirement trouver une nouvelle structure d’accueil pour valider la période de professionnalisation 

 

Article 9 – Prix – Modalités de paiement

Les frais de scolarité, hors options, peuvent être pris en charge totalement ou partiellement par l’OPCO et/ou l’employeur, en fonction de la date de début du contrat.

En cas de prise en charge partielle liée à un démarrage du contrat plus de trois mois après le début de la formation, la part non prise en charge restera à la charge de l’Étudiant(e).

Pour les étudiant(e)s initialement inscrits sur un cursus de formation en initial et passant ensuite sur un cursus en alternance à la suite de la signature d’un contrat d’alternance, PSE remboursera le trop-perçu relatif aux périodes couvertes par le contrat. Le remboursement sera effectué dans un délai de 120 jours suivant la validation du contrat d’alternance.

Dans tous les cas un dépôt minimum de 1 000 € sera requis pour commencer la formation en alternance. Ce dépôt sera imputé sur le montant total des frais de scolarité.

Les étudiant(e)s ayant choisi une certification optionnelle lors de leur inscription en formation initiale se verront rembourser les frais correspondants si cette certification n’est finalement pas suivie.

En cas de contrat d’alternance conclu sur un cycle de formation, l’Étudiant(e) s’engage à s’acquitter des frais restant à sa charge, incluant options, séminaires et BDE, avant la fin du premier trimestre ou semestre de l’année académique.

 

Article 10 – Organisation pédagogique des BTS

Les cursus de BTS proposés par Paris School of Entrepreneurship sont dispensés en mode hybride.

Certains cours sont réalisés à distance, via la plateforme de formation en ligne et/ou en Formation À Distance (FAOD), tandis que d’autres cours, séminaires ou ateliers se déroulent en présentiel sur le campus ou dans les locaux désignés par l’école.

Cette organisation vise à combiner flexibilité et accompagnement pédagogique, tout en garantissant la qualité et la cohérence des enseignements. Les modalités exactes (cours en ligne ou en présentiel) sont précisées dans le programme du cursus et peuvent évoluer en fonction des besoins pédagogiques.

 

Article 11 – Organisation et accès aux formations en E-learning :

Paris School of Entrepreneurship propose des cursus à distance en E-learning, structurés selon une logique de progression par modules : chaque module doit être complété pour accéder au module suivant.

Les formations ont une durée précise, variable selon les parcours, à compter de la date de début de la formation. Aucune prolongation de cette durée ne sera accordée. Au-delà de ce délai, l’accès de l’Étudiant(e) à la plateforme sera suspendu.

Les modules et classes proposés dans le cadre de la formation ne sont pas remboursables. En cas d’abandon, d’annulation ou d’exclusion, l’Étudiant(e) ne pourra prétendre à aucun remboursement des frais déjà versés pour ces modules ou classes.

 

Article 12 – CVEC et associations étudiantes

Paris School Of Entrepreneurship n’est pas éligibles aux demandes de bourses d’Etat.

L’étudiant(e) s’engage à régler la CVEC conformément aux dispositions de la loi relative à l’orientation et à la réussite des étudiants du 8 mars 2018. Cette imposition annuelle est un préalable obligatoire à toute inscription dans l’enseignement supérieur et doit être présentée pour les étudiants(e)s déjà inscrit(e)s au plus tard avant le début des cours.

L’étudiant(e) doit transmettre une attestation auprès de Paris School Of Entrepreneurship avant son entrée en formation. Le règlement de la CVEC s’effectue directement en ligne auprès du CROUS sur le site https://www.messervices.etudiant.gouv.fr qui délivre une attestation pour les étudiant(e)s assujetti(e)s et exonéré(e)s. Les étudiant(e)s qui ne sont pas en règle avec la CVEC ne pourront pas poursuivre leur scolarité et signer de convention de stage ou autre contrat. Les étudiant(e)s en formation continue, sous contrat de professionnalisation, ne sont pas assujettis à la CVEC. Les étudiants inscrits en année de Césure doivent s’acquitter de la CVEC dans la mesure où ils restent inscrits dans un établissement d’enseignement supérieur.

Une cotisation annuelle obligatoire de 30€ est appliquée à chaque étudiant(e) pour le Bureau des Étudiants (BDE). L’étudiant(e) s’engage à régler cette somme, au plus tard, le premier jour de sa formation. Le BDA est un organe collégial, composé d’étudiants, qui contribue à organiser et animer la vie étudiante (BDE). Cette cotisation, non remboursable même en cas d’abandon de la formation ou de non-participation aux activités du BDE, est incluse dans les frais annexes liés à la scolarité et est destinée à financer les activités, événements, et services proposés par le BDE. Les fonds collectés via cette cotisation sont gérés directement par le BDE. Paris School of Entrepreneurship n’intervient pas dans leur utilisation ou la planification des activités proposées.

Article 13 – Responsabilité et règlement intérieur  

Toute inscription à une formation implique le respect par l’étudiant(e) du règlement intérieur et du règlement pédagogique applicables aux locaux concernés, lesquels seront portés à sa connaissance au plus tard le dernier jour de la première semaine de formation. Il est important de noter que le règlement intérieur et le règlement pédagogique sont des documents susceptibles d’être modifiés en cours d’année, l’étudiant(e) s’engage implicitement à respecter toutes les modifications qui pourraient intervenir.

 

Article 14 – Communications avec l’étudiant

Toutes les communications liées à la formation de l’étudiant(-e) sont effectuées directement entre Paris School Of Entrepreneurship et l’étudiant(e), sauf en cas d’autorisation explicite de l’étudiant(e) ou obligation légale. L’étudiant(e) est seul(e) responsable de la gestion et du suivi des informations transmises par l’établissement, qu’elles soient communiquées par courrier, email, ou tout autre moyen validé par l’établissement. Par conséquent, Paris School Of Entrepreneurship ne pourra en aucun cas être tenu responsable d’un manque de communication, d’une incompréhension ou d’un différend entre l’étudiant(e) et ses parents ou le financeur de la formation. Il revient à l’étudiant(e) de partager, à sa discrétion, les informations reçues avec ces derniers. Dans le cas d’un(e) étudiant(e) mineur(e), Paris School Of Entrepreneurship communiquera également avec son représentant légal jusqu’à ce que l’étudiant(e) atteigne l’âge de la majorité.

 

Article 15 – Données personnelles  

Les informations et données collectées dans le cadre de l’inscription au cursus de formation (fiche de renseignements, fiche santé) sont traitées par Paris School Of Entrepreneurship en tant que responsable de traitement. Paris School Of Entrepreneurship s’engage à respecter la législation et la réglementation en vigueur en matière de protection des données personnelles et plus particulièrement :

  • le règlement UE 2016/679 du Parlement européen et du Conseil du 27 avril 2016 relatif à la protection des personnes physiques à l’égard du traitement des données à caractère personnel (RGPD) ;

  • la loi Informatique et Libertés et l’ordonnance n°2018-1125 du 12 décembre 2018 relative à la protection des données personnelles portant modification de la loi 78-17 du 6 janvier 1978 relative à l’informatique, aux fichiers et aux libertés et diverses dispositions concernant la protection des données à caractère personnel.

 

Vous disposez par ailleurs, du droit d’introduire une réclamation auprès de la Commission Nationale de l’Informatique et des Libertés (CNIL) :

3 Place de Fontenoy

TSA 80715

75334 PARIS CEDEX 07

 

Pour plus d’information sur le traitement de vos données personnelles, et pour exercer vos droits (accès, rectification, suppression, opposition, limitation et portabilité le cas échéant) et définir le sort de vos données personnelles « post mortem veuillez-vous référer à notre politique de confidentialité sur le site internet de l’école : https://www.parisschoolofentrepreneurship.com/privacy-policy

 

Article 16 – Renonciation

Le fait pour Paris School of Entrepreneurship de ne pas se prévaloir à un moment donné de l’une quelconque des clauses des présentes, ne peut valoir renonciation à se prévaloir ultérieurement de ces mêmes clauses.

——-

Les présentes Conditions Générales de Vente sont régies par le droit français. Tout litige relatif à leur interprétation ou à leur exécution relève de la compétence exclusive des juridictions françaises, conformément aux articles 1 à 17 des présentes.

En cas de divergence entre la version française et la version anglaise des présentes Conditions Générales de Vente, la version française prévaudra.

Version : Année académique 2025-2026
Référence du document : CGV-2025-2026-PSE

 

General Terms and Conditions of Sale – Initial Program

 

Article 1 – General Provisions

These General Terms and Conditions of Sale (hereinafter the “T&Cs”) set out the terms under which Paris School of Entrepreneurship (hereinafter “PSE”) offers and sells initial and/or continuing education programs.

They apply to any registration with PSE, including online pre-registrations, and govern the contractual relationship between PSE, registered with the Paris Trade and Companies Register under number 890 114 606 00019, and any natural or legal person, private or public, acting as an individual or a professional (hereinafter the “Student”).

Any online pre-registration is completed when the Student fills out and submits the online pre-registration form and checks the box indicating that they accept these T&Cs. Pre-registration becomes final only after PSE has reviewed and validated the documents provided by the Student.

The payment of any deposit confirms the registration definitively and constitutes full acceptance of the T&Cs.

The online pre-registration form, together with these T&Cs and, where applicable, any other contractual documents signed between PSE and the Student, constitutes the private law contract governing the provision of the educational services.

 

Article 2 – Purpose and Scope of Application

Paris School of Entrepreneurship (PSE) is a private higher education institution offering specialized programs in business and entrepreneurship, as well as BTS programs, ranging from Baccalaureate to Bac+8 level. Courses are offered in hybrid mode, primarily remotely with occasional seminars, workshops and in-person events.

PSE uses the European and international systems enabling recognition of the teaching level of its programs and diplomas in Europe (ECTS) and internationally (CREDITS).

PSE uses European and international systems (ECTS and CREDITS) enabling recognition of the teaching levels of its programs and diplomas in Europe and internationally.

The services governed by these GTC are those offered subject to availability. Program curricula are subject to change based on educational needs; PSE may, with a view to continuous improvement of educational quality, modify instructors, courses, schedules or program content, provided that such modifications may or may not have a substantial and material effect on the overall quality and educational objectives of the training.

In the event that a campus, program, or class does not open, PSE will inform the student in writing (by email or registered letter with acknowledgment of receipt) as soon as possible.

Options for the Student:
Following this notification, the student may:

  1. Accept an alternative solution: PSE will, whenever possible, offer the student the opportunity to join another equivalent program or class, subject to available places.

  2. Request a full refund: The Student may submit a written request for a refund of all amounts paid.

Refund deadlines and procedures:

  • Within 30 days of the notification: If the Student requests a refund within thirty (30) calendar days from the receipt of the non-opening notification, a full cash refund will be issued. The refund process will start upon receipt of the written request, and payment will be made within a maximum of forty-five (45) calendar days.

  • After 30 days: If the refund request is made after the thirty (30) day period following the notification, no cash refund will be issued. In this case, the student will receive credit equal to the full amount paid, which can be used to register for another program offered by PSE or for a future intake. This credit is valid for twelve (12) months from the date of issue and is non-refundable.

No response from the student:
If the Student does not respond within sixty (60) calendar days following the notification of non-opening, PSE will consider that the student accepts the proposed alternative solution or, if none is accepted, withdraws from the program. In the latter case, the amounts paid will automatically be converted into credit as described above.

Any final registration or contract concluded with PSE implies that the student has read and accepted these T&Cs, including by checking the acceptance box on the online pre-registration form.

Failure by PSE to immediately exercise a right provided under these T&Cs shall not be construed as a waiver of that right.

If any provision of these T&Cs is declared null or unenforceable, the remaining provisions shall remain fully in effect and interpreted to reflect the original intent of the parties.

 

Article 3 – Access Conditions

For any parallel admission, two prerequisites must be met:

  • Hold a baccalaureate degree (or equivalent diploma for international candidates);

  • Justify a sufficient number of ECTS credits obtained in a recognized previous program.

Requirements may vary depending on the program. Prerequisites specific to each path must be strictly met.

 

Number of ECTS credits required for parallel admission integrations:

  • Integration in 2nd year: 60 ECTS credits

  • Integration in 3rd year: 120 ECTS credits

  • Integration in 4th year: 180 ECTS credits

  • Integration in 5th year: 240 ECTS credits

 

For foreign national students wishing to pursue training in France:

Any document, where applicable, attesting to authorization to pursue said training on French territory for the entire duration of the academic year:

  • Upon admission: a valid passport;

  • No later than the first day of the 2026-2027 academic year: the student commits to being in possession of a long-stay visa or residence permit bearing the mention "student," covering the entire training period concerned.

This is in accordance with the provisions of the Code on Entry and Residence of Foreigners and Right of Asylum (CESEDA – Article L. 312-2, Articles L. 412-3 and L. 422-1 and L. 422-2).

In application of interministerial circular No. 2002-214 of October 15, 2002 relating to the enrollment conditions of foreign students in higher education, it is expressly recalled that a student who entered France with a tourist visa takes the risk of being refused the issuance of a residence permit and finding themselves in an irregular situation before completing their program.

The school reminds through this contract that the regularity of the Student's administrative situation is essential for continuing their training. In the absence of official documents allowing proof of a right of residence in France covering the duration of the training and consequently potentially leading to an irregularity in the Student's situation, the institution reserves the right to refuse or interrupt the enrollment, in order not to compromise the continuity of their studies.

 

Article 4 – Duration and Organization of Training

For an initial entry, the training cycle extends over three (3) or four (4) years for a Bachelor's degree and one (1) or two (2) years for a Master's degree.

Thus, the Student who begins a training cycle commits for the entire duration of training and will therefore be liable for the cost of this cycle in its entirety in accordance with the rates communicated to them upon signing their contract. However, the Student will have the option to withdraw from the Bachelor's or Master's cycle for a compelling and legitimate reason as detailed in Article 6.

Paris School of Entrepreneurship reserves the right not to re-enroll the student in a higher year of the training cycle if they do not meet the expected academic prerequisites.

 

Deferred Entry

For the Student benefiting from a deferred entry, the first academic year is followed over an adapted period, in accordance with the pedagogical organization defined by the institution.

The student joining the program within the framework of a "deferred entry" enrolls in a cohort whose pedagogical cycle has already begun. The courses corresponding to the first training period are delivered through open and distance learning (ODL), according to the modalities defined by the institution: distance courses, e-learning platforms, directed work and projects, virtual classes, assessments, etc.

The student’s participation in all educational activities of their intake semester, including virtual classes, tutorials, and assessments conducted as part of the distance learning program (FOAD), is mandatory. Such participation is a prerequisite for the validation of the semester’s course units and, consequently, for access to the following semester.

Access to the online pedagogical platform is strictly personal and limited to a duration determined by the institution, from the start date of the distance learning path. No additional deadline, suspension or access postponement may be granted.

 

Article 5 – Disputes

  1. Preliminary procedure: In the event of a dispute, the consumer must first send a written complaint to Paris School of Entrepreneurship in order to attempt an amicable resolution of the dispute.

  2. Recourse to mediation: If the preliminary procedure is unsuccessful, the consumer may contact an independent consumer mediator or use any official mediation platform recognized by the competent authorities, before any legal action.

  3. Jurisdictional competence: Failing an amicable resolution, French courts remain solely competent to settle the dispute.

 

Article 6 – Cancellation Conditions

Legal Right of Withdrawal (within 14 days)

In accordance with the provisions of the French Consumer Code (Articles L. 221-18 et seq.), the Student has a right of withdrawal of fourteen (14) calendar days from the date of payment of the deposit.

During this period, the Student may cancel their enrollment without having to justify reasons or bear any penalties. In case of exercise of the right of withdrawal within this period, all amounts paid will be refunded within a maximum period of fourteen (14) days following notification of withdrawal.

A standard withdrawal form is available on the school's website(www.parisschoolofentrepreneurship.com).  To exercise this right of withdrawal, the Student must notify their decision in a clear and unequivocal manner, at their choice, by one of the following means:

The use of the standard withdrawal form is not mandatory but is recommended to facilitate the processing of the request.

Conditions Applicable After the Withdrawal Period

After the aforementioned fourteen (14) day reflection period following payment of the deposit, registration is considered final.

However, the Student may terminate their enrollment contract in the specific cases detailed below, either by email to scolarite@parisschoolofentrepreneurship.com, or by registered letter with acknowledgment of receipt to the address indicated at the bottom of the page.

General Procedures for Cancellation Requests

To be admissible, all cancellation requests must:

  • Be made in writing (email or registered letter with acknowledgment of receipt);

  • Be accompanied by reasons justifying the waiver of enrollment.

  • Be accompanied, where applicable, by corresponding official supporting documents.

Any refunds will be made within a maximum period of one hundred twenty (120) calendar days from the date of receipt of the complete request.

Any cancellation request received will be considered final and irrevocable. In the event that a Student wishes to enroll again later, they must follow the normal enrollment procedure and cannot claim, if accepted, any fee reduction.

After the 14-day withdrawal period, the following conditions apply and the student becomes liable for the cost of training for the entire cycle according to the procedures mentioned below.

Baccalaureate (High School Diploma) Failure

In case of inability to join the training due to baccalaureate failure, upon presentation of official proof, the student will not be able to join the training. In this case, all amounts received will be refunded, except the initial deposit amount which will remain with the school.

Prerequisite Examination Failure

In case of inability to join the training due to prerequisite examination failure (BTS, DUT, Bachelor's, etc.), upon presentation of official proof, the student will not be able to join the training. In this case, all amounts received will be refunded, except the initial deposit amount which will remain due to the school.

Non-Obtainment of Entry Visa to France

In case of refusal of entry visa to France, the Student must notify this refusal to the school, in accordance with the above procedures, within eight (8) calendar days following receipt of the refusal decision from French consular authorities. This notification must be accompanied by a copy of the official refusal decision. In this case, tuition fees paid by the Student will be fully refunded, except the initial deposit which will remain with the school.

Withdrawal Before Training Start – Standard Academic Year Programs

Withdrawal corresponds to withdrawal decided by the student before the training start date. Fees will remain due to the school according to the following terms:

  • 25% of the total amount for any cancellation request received before August 1.

  • 50% of the total amount for any cancellation request received between August 1and the day before the school year begins.

These percentages apply to the total amount of fees incurred and the package subscribed to upon enrollment. The BDE membership and initial deposit are non-refundable and remain due in addition to the percentages mentioned above.

Abandonment After Training Start – Academic Year Programs

Abandonment corresponds to withdrawal decided by the Student after the training start date. The Student remains liable to Paris School of Entrepreneurship for all fees related to their enrollment for the entire year. No refund will be made.

Withdrawal Before Training Start – Deferred Entry Programs

Withdrawal corresponds to withdrawal decided by the Student before the training start date in the context of a deferred entry. Fees will remain due to the school according to the following terms:

  • 25% of the total amount for any cancellation request received up to 2 months before the training start;

  • 50% of the total amount for any cancellation request received in the month preceding the training start.

These percentages apply to the total amount of fees incurred and the package subscribed to upon enrollment. The BDE membership and initial deposit are non-refundable and remain due in addition to the percentages mentioned above.

Abandonment After Training Start – Programs with Multiple Fixed Start Dates Per Year

Abandonment corresponds to withdrawal decided by the student after the training start date. The student remains liable to Paris School of Entrepreneurship for all fees related to their enrollment for the entire year. No refund will be made.

Withdrawal Before Training Start – Continuous Access Programs (ODL E-learning)

For distance learning programs in ODL mode (Open and Distance Learning - E-Learning), no cancellation and consequently no refund will be possible after the student’s first connection to the educational platform. The first connection to the platform constitutes final and irrevocable acceptance of the training and marks its effective start.

Compelling Reason and Force Majeure

In case of withdrawal (withdrawal corresponds to withdrawal decided by the student before the training start) justified by a compelling and legitimate reason, the student will be refunded all fees paid, minus the initial deposit which will remain with the school.

In a situation of force majeure, as defined by Article 1218 of the French Civil Code, the Student will benefit from the same refund, namely the return of all fees paid, after deduction of the initial deposit.

In case of abandonment (abandonment corresponds to withdrawal decided by the student after the training start) during training justified by a compelling and legitimate reason, the refund of tuition fees will be made on a pro-rata basis for the remaining unconsumed months. Only the portion of tuition fees corresponding to unattended training months will be refunded. The initial deposit fees will be retained and will remain with the school, in addition to the pro-rata of months already consumed.

The compelling and legitimate reason corresponds notably to the following cases, without this list being exhaustive:

  • Sick leave or hospitalization of more than one (1) month justified by a detailed medical certificate issued by a specialist doctor;

  • Serious accident requiring prolonged interruption of studies;

  • Death of a close family member (spouse, child, parent, sibling);

  • Duly justified case of force majeure.

Any compelling reason must be accompanied by official supporting documents (medical certificates, death certificates, official attestations, etc.) to be admissible. The institution reserves the right to assess the legitimacy and compelling nature of the reason invoked.

Permanent Exclusion from Training

The school may sanction any breach by the student of obligations imposed by the Internal Regulations (disciplinary reason, lack of work, lack of attendance, inappropriate behavior, etc.) by permanent exclusion from training following a disciplinary council. In this event, the excluded Student will be liable for all training costs for the year concerned. No refund will be made, regardless of the time of year the exclusion occurs.

In the event that the excluded Student is under a work-study contract (apprenticeship contract or professionalization contract), following exclusion from training, the employer may initiate dismissal proceedings in accordance with the provisions of the French Labor Code. In the event that the company does not wish to initiate dismissal proceedings, the student has a period of two (2) months to find an apprentice training center (CFA) and conclude a new work-study contract with a new employer. After this 2-month period, if no solution has been found, the work-study contract will be permanently terminated.

 

Article 7 – Remedial Training, Professional Specializations, Options, Seminars, Modern Languages

Paris School of Entrepreneurship may require any new Student to complete a preparatory academic module, delivered in person or online, depending on the training program. This module, organized by the institution, gives rise to additional fees, in addition to training fees.

This system aims to guarantee the acquisition of knowledge and skills necessary for the proper continuation of the program, in accordance with the training framework. It conditions the final validation of enrollment and, where applicable, access to teaching and assessments of the program.

Remedial training may be provided, at the institution's choice and depending on pedagogical needs, in person and/or remotely. The organizational modalities (duration, calendar, content, materials, assessment methods, etc.) will be communicated to the Student before the start of the module.

Within the framework of deferred entry, the Student joins a cohort whose training path has already begun. As such, the pedagogical choices usually offered during initial entry (modern languages, professional specializations, options, seminars, etc.) are determined by the institution for deferred entry students. Consequently, the Student follows the courses and options, specializations as assigned by the institution, in accordance with the academic organization in force for the cohort concerned. No arrangement, modification or individual choice may be requested in this context.

 

Article 8 – Work-Study Programs

Procedures

Work-study programs necessarily engage Students in a professional certification registered with RNCP and recognized by the State. The student must meet the requirements of the certification in which they are enrolled to validate each skills block for the targeted professional certification (written submissions, oral defenses, final exams, etc.).

To enroll in a work-study training program and receive the dedicated enrollment agreement, the student must have previously found a host organization. The student then commits to presenting a job offer or completing the information form required by Paris School of Entrepreneurship.

The establishment of a work-study contract will be possible upon request from the students, subject to review of their file and favorable approval from the PSE academic management. If the contract begins after the training, the student commits to paying the training fees at their expense, not covered by the company.

Students previously enrolled in an initial training program who would switch to a work-study training program following the signing of a work-study contract, after approval from the academic department, will automatically change status and implicitly commit to respecting the training procedures related to this program.

Tuition Fees

Tuition fees (excluding options) will be covered totally or partially by the OPCO and the employer depending on the contract commencement date. In case of partial coverage linked to a contract starting more than three months after the training start date, part of the tuition fees will remain the responsibility of the student.

In the case of a student previously enrolled in an initial training program who would switch to a work-study training program following the signing of a work-study contract, they will then be refunded in case of overpayment for tuition fees associated with periods covered by the contract.

A minimum deposit of €1,000 will be required to begin the training.

Students previously enrolled in an initial training program, having chosen an optional certification upon enrollment, will be refunded the amounts committed for this purpose.

In the case of a work-study contract concluded for a training cycle, the student commits to paying the fees at their expense (options, seminars and BDE) before the end of the first quarter or semester, as applicable, of the academic year.

Contract Termination

In case of termination of an apprenticeship contract before the end of training and in application of Article L. 6222-18, the student will benefit from financial coverage by the OPCO for 6 months from the termination date. The conditions for pedagogical validation of the company period are independent of the financial coverage provided by OPCOs during the 6 months following a termination: these two aspects, pedagogical validation and financing, are treated separately.

In case of termination of a professionalization contract, OPCO coverage will be suspended on the termination date. To pedagogically validate the teaching unit associated with professionalization, the student must necessarily conclude a new work-study contract.

Without conclusion of a new work-study contract, the student will not be able to continue their training and will be unable to validate the prerequisites for obtaining the degree. The student may request to switch to the initial program depending on the date of termination of their contract, either for the current academic year or the following year. The feasibility of their request will be studied by the academic department; they will then be liable for the training fees inherent to this program and must find a new host organization to validate the professionalization period.

 

 

Article 9 – International Study Trips

Certain programs may require participation in a mandatory international mobility stay abroad. If the Student is unable to attend this stay for one of the following reasons: visa denial, high-level athlete status, or family reunification, they must inform the academic and administrative department of the campus before the academic year begins.

Subject to validation by the academic department of Paris School of Entrepreneurship, the Student may join an alternative program, subject to additional financial participation. For any other reason preventing the student from participating in the mandatory international mobility stay, or requiring an early return to France, Paris School of Entrepreneurship will only offer a semester suspension, resulting in the postponement of schooling to the following academic year. The related academic and financial procedures will be communicated later.

Paris School Of Entrepreneurship may offer Students training programs abroad within partner universities, or mobility stays directly with Paris School of Entrepreneurship. Students are supported before, during, and after their mobility stay by an international officer.

In the context of international mobility, the student must justify insurance that covers all costs (medical, repatriation, emergency, hospitalization and legal). By signing this agreement, the student commits to providing the school with a copy of the document attesting to this coverage for their stay abroad, at the latest one month before the planned departure date.

For certain mobilities and seminars conducted abroad, the student must obtain a travel permit digitally linked to the traveler's passport that will allow them to make stays of up to six months over a period of two years. The application is independent of Paris School of Entrepreneurship and is the entire responsibility of the student.

Eligibility Criteria:

  • Proof of foreign language proficiency (English). Upon enrollment, the student wishing to pursue one of these programs offering an international stay must justify their level of English language knowledge equivalent to level B2 oral and written as defined by the Common European Framework of Reference for Languages of the Council of Europe (CEFR). The student must present a valid official certificate (DUOLINGO, TOEFL, Academic IELTS, TOEIC, LanguageCert, or Cambridge) dated less than 2 years ago upon enrollment, unless they are a native English speaker.

  • Additional administrative procedures. In case of academic mobility within a partner university, the student will be responsible for completing additional requirements (application form, valid passport, visa, international insurance, satisfaction survey, etc.) within the deadlines requested by the partner university and/or the host country.

Negative Admission Response from Partner University or Absence of Foreign Language Level Certificate (i.e., English)

In case of refusal due to non-validation of B2 language level, incomplete file, or refusal by a partner university, visa refusal, or insufficient enrollment numbers for opening, all amounts received will be refunded except €280 administrative fees.

Insufficient Enrollment for International Stay

Enrollment in an international stay is subject to available places. Furthermore, certain international programs are subject to the enrollment of a minimum of 8 students per destination to open. If enrollment is insufficient for a training program to open, the student will be offered to:

  • Enroll in another destination, depending on available places.

If the Student does nostudentto enroll in the proposed program, all amounts received will be refunded except fees related to the admission examination if applicable.

 

Article 10 – Hybrid Learning

Upon enrollment at Paris School Of Entrepreneurship, certain programs may be offered in blended or 100% online format.

Study Seminars

As part of certain international programs, certain Paris School of Entrepreneurship training programs integrate international Study Seminars (Study Vacations). Maintaining a study seminar depends on a favorable health context and relevance to the academic program. In case of changes (content, destination, duration, etc.) or cancellation of the trip by Paris School of Entrepreneurship, the Student will be offered an alternative solution to validate the skills and credits associated with the international Study Seminars (Study Vacations).

Optional Seminars

Paris School Of Entrepreneurship offers optional seminars to bring an international dimension to certain training programs. Registration and withdrawal deadlines for seminars are defined; seminar registrations may be stopped if full. Beyond these dates, amounts committed by the student will remain due.

Any Student withdrawing after August 31 will not be able to obtain a refund, including if they registered late after this date.

Maintaining seminars depends on a minimum of 15 students enrolled across all campuses of the same entity, a favorable health context, and relevance to an academic program. In case of trip cancellation by Paris School of Entrepreneurship, all trip fees will be refunded within a maximum period of 120 days from the cancellation notification.

As part of optional seminars offered by Paris School of Entrepreneurship, courses and accommodation are included in the current rate. The following must be planned additionally: round-trip transportation to the seminar location, local transportation costs, morning, lunch, and dinner meals, transportation to accommodation, activities, cultural visits, and travel insurance.

Options, Specializations, and Professional Expertise

Paris School Of Entrepreneurship may offer options, specializations, and professional expertise, subject to evolution according to the market to always be consistent with the needs and expectations of business sectors.

The school may also offer options. Opening an option is subject to enrollment of a minimum of five (5) students.

In case of option cancellation by Paris School of Entrepreneurship, all fees incurred will be refunded within a maximum period of 120 days from the cancellation notification.

 

Article 11 – Distance Learning Programs (E-learning)

Paris School of Entrepreneurship offers distance-learning programs via E-learning, structured in a progressive, module-based format: each module must be completed to access the next one.

The programs have a fixed duration, which varies depending on the chosen track, starting from the official starting date of the training. No extension of this duration will be granted. Once this period has expired, the student’s access to the platform will be suspended.

The modules and classes offered as part of the program are non-refundable. In the event of withdrawal, cancellation, or exclusion, the student shall not be entitled to any refund of the fees already paid for these modules or classes.

 

Article 12 – Price – Payment Terms

Rates

Training fees applicable for the current academic year can be consulted on the school's website.

They are indicated excluding promotional offers, options, seminars, remedial training modules and any other possible additional service.

The training fees applicable to the students are those in force on the day of signing the training contract and remain unchanged for the entire duration of the training concerned. The school reserves the right to modify its rates for subsequent academic years.

Payment Terms

Following pre-registration, a deposit of two thousand euros (€2,000) is required to definitively validate the student’s enrollment, subject to legal provisions relating to the right of withdrawal possibly applicable.

The balance of the training price is payable in accordance with the payment schedule agreed between the students and the institution (payment in one or more installments), as specified in said schedule and appended to the training contract.

Unless specific agreement is validated by the administration (for example, establishment of a particular payment schedule), all tuition fees must be paid before the start of training.

No Student who has not paid all tuition fees according to the agreed terms will be able to access the training or be integrated into the pedagogical organization (class assignment, platform access, schedule reception, participation in in-person or distance courses).

Management of Outstanding Payments

Any delay or default in payment constitutes a breach of contractual obligations and places the student in a situation of outstanding payment.

In case of outstanding payment, the institution will send the student a notification by email or any other written means, inviting them to regularize their situation within eights (8) working days from this notification.

In the absence of regularization within this period, the institution reserves the right to take, successively or cumulatively, all or part of the following measures:

  • Suspend the Student's access to teaching and any other pedagogical service, until regularization of amounts is due.

  • Suspend the Student's access to pedagogical platforms, software and digital tools.

  • Initiate an internal mediation procedure to seek an amicable payment solution.

  • Send a formal notice to pay, recalling the possible consequences in case of non-regularization.

  • As a last resort, pronounce termination of the training contract and permanent exclusion of the student.

All measures taken and reminders made will be communicated to the student in writing.

Financial Consequences of Termination for Outstanding Payment

In case of termination of the contract attributable to the Student due to persistent non-payment, the institution may retain all or part of the amounts already paid, as compensation, within the limit of the damage actually suffered and taking into account the level of execution of the training on the day of termination (administrative fees, resources mobilized, hours of courses already delivered, etc.).

Where applicable, the institution may initiate any necessary recovery action to obtain payment of amounts remaining due under the contract, in compliance with current regulations.

 

Article 13 – CVEC and Student Associations

Paris School Of Entrepreneurship is not eligible for state scholarship applications.

The Student commits to paying the CVEC (Contribution to Student and Campus Life) in accordance with the provisions of the law on student orientation and success of March 8, 2018. This annual tax is a mandatory prerequisite for any enrollment in higher education and must be presented for already enrolled Students at the latest before the start of classes.

The Student must submit a certificate to Paris School Of Entrepreneurship before entering training. Payment of the CVEC is made directly online with CROUS on the website https://www.messervices.etudiant.gouv.fr which issues a certificate for liable and exempt Students. Students who are not in compliance with the CVEC will not be able to continue their schooling and sign internship agreements or other contracts. Students in continuing education, under professionalization contract, are not subject to CVEC. Students enrolled in a Gap Year must pay the CVEC insofar as they remain enrolled in a higher education institution.

 

Article 14 – Liability and Internal Regulations

Any enrollment in a training program implies respect by the Student of the internal regulations and academic regulations applicable to the relevant premises, which will be brought to their attention at the latest on the last day of the first week of training. It is important to note that the internal regulations and academic regulations are documents subject to modification during the year; the Student implicitly commits to respecting all modifications that may occur.

 

Article 15 – Communications with the Student

All communications related to the Student's training are made directly between Paris School Of Entrepreneurship and the Student, except in case of explicit authorization from the Student or legal obligation. The Student is solely responsible for managing and monitoring information transmitted by the institution, whether communicated by mail, email, or any other means validated by the institution.

Therefore, Paris School Of Entrepreneurship cannot in any case be held responsible for a lack of communication, misunderstanding, or disagreement between the Student and their parents or the training funder. It is up to the Student to share, at their discretion, the information received with them. In the case of a minor Student, Paris School Of Entrepreneurship will also communicate with their legal representative until the Student reaches the age of majority.

 

Article 16 – Personal Data

Information and data collected as part of enrollment in the training program (information form, health form) are processed by Paris School Of Entrepreneurship as data controller. Paris School Of Entrepreneurship commits to respecting current legislation and regulations regarding personal data protection and more particularly:

  • EU Regulation 2016/679 of the European Parliament and of the Council of April 27, 2016 on the protection of natural persons with regard to the processing of personal data (GDPR);

  • The Data Protection Act and Ordinance No. 2018-1125 of December 12, 2018 on the protection of personal data amending Law 78-17 of January 6, 1978 on data processing, files and freedoms and various provisions concerning the protection of personal data.

You also have the right to file a complaint with the National Commission on Informatics and Liberty (CNIL):

3 Place de Fontenoy
TSA 80715
75334 PARIS CEDEX 07

For more information on the processing of your personal data, and to exercise your rights (access, rectification, deletion, opposition, limitation, and portability where applicable) and define the fate of your personal data "post-mortem," please refer to our privacy policy on the school's website: https://www.parisschoolofentrepreneurship.com/privacy-policy

 

Article 17 – Waiver

The fact that Paris School of Entrepreneurship does not avail itself at a given time of any of the clauses herein cannot be construed as a waiver to avail itself later of these same clauses.

 

General Terms and Conditions of Sale – Work-Study Program

 

Article 1 – General Provisions

These General Terms and Conditions of Sale (hereinafter the "GTC") define the conditions under which Paris School of Entrepreneurship reserves the right not to re-enroll the Student in a higher year of the training cycle if they do not meet the expected academic prerequisites. In the event that the Student's expectations do not correspond to the training program, this will be considered a legitimate reason for non-re-enrollment.

Deferred Entry

For the Student benefiting from a deferred entry, the first academic year is followed over an adapted period, in accordance with the pedagogical organization defined by the institution.

The Student joining the training within the framework of a "deferred entry" enrolls in a cohort whose pedagogical cycle has already begun. The courses corresponding to the first training period are delivered through open and distance learning (ODL), according to the modalities defined by the institution: distance courses, e-learning platforms, directed work and projects, virtual classes, assessments, etc.

The Student's participation in all pedagogical activities of semester 1, including virtual classes, directed work and assessments organized within the framework of ODL, is mandatory. This participation conditions the validation of the teaching units of the semester and consequently, access to semester 2.

Access to the online pedagogical platform is strictly personal and limited to a duration determined by the institution, from the start date of the distance learning path. No additional deadline, suspension or access postponement may be granted.

 

Article 2 – Purpose and Scope of Application

Paris School of Entrepreneurship (PSE) is a private higher education institution offering specialized programs in business and entrepreneurship, as well as BTS programs, ranging from Baccalaureate to Bac+8 level. Courses are offered in hybrid mode, primarily remotely with occasional seminars, workshops and in-person events.

PSE uses the European and international systems enabling recognition of the teaching level of its programs and diplomas in Europe (ECTS) and internationally (CREDITS).

PSE uses European and international systems (ECTS and CREDITS) enabling recognition of the teaching levels of its programs and diplomas in Europe and internationally.

The services governed by these GTC are those offered subject to availability. Program curricula are subject to change based on educational needs; PSE may, with a view to continuous improvement of educational quality, modify instructors, courses, schedules or program content, provided that such modifications may or may have not a substantial and material effect on the overall quality and educational objectives of the training.

In the event that a campus, program, or class does not open, PSE will inform the student in writing (by email or registered letter with acknowledgment of receipt) as soon as possible.

Options for the Student:
Following this notification, the student may:

  1. Accept an alternative solution: PSE will, whenever possible, offer the student the opportunity to join another equivalent program or class, subject to available places.

  2. Request a full refund: The Student may submit a written request for a refund of all amounts paid.

Refund deadlines and procedures:

  • Within 30 days of the notification: If the Student requests a refund within thirty (30) calendar days from the receipt of the non-opening notification, a full cash refund will be issued. The refund process will start upon receipt of the written request, and payment will be made within a maximum of forty-five (45) calendar days.

  • After 30 days: If the refund request is made after the thirty (30) day period following the notification, no cash refund will be issued. In this case, the student will receive credit equal to the full amount paid, which can be used to register for another program offered by PSE or for a future intake. This credit is valid for twelve (12) months from the date of issue and is non-refundable.

No response from the student:
If the Student does not respond within sixty (60) calendar days following the notification of non-opening, PSE will consider that the student accepts the proposed alternative solution or, if none is accepted, withdraws from the program. In the latter case, the amounts paid will automatically be converted into credit as described above.

Any final registration or contract concluded with PSE implies that the student has read and accepted these T&Cs, including by checking the acceptance box on the online pre-registration form.

Failure by PSE to immediately exercise a right provided under these T&Cs shall not be construed as a waiver of that right.

If any provision of these T&Cs is declared null or unenforceable, the remaining provisions shall remain fully in effect and interpreted to reflect the original intent of the parties.

 

Article 3 – Access Conditions

For any parallel admission, two prerequisites must be met:

  • Hold a baccalaureate degree (or equivalent diploma for international candidates);

  • Justify a sufficient number of ECTS credits obtained in a recognized previous program.

Requirements may vary depending on the program. Prerequisites specific to each path must be strictly met.

Number of ECTS credits required for parallel admission integrations:

  • Integration in 2nd year: 60 ECTS credits

  • Integration in 3rd year: 120 ECTS credits

  • Integration in 4th year: 180 ECTS credits

  • Integration in 5th year: 240 ECTS credits

For foreign national students wishing to pursue training in France:

Any document, where applicable, attesting to authorization to pursue said training on French territory for the entire duration of the academic year:

  • Upon admission: a valid passport.

  • No later than the first day of the academic year: the Student commits to being in possession of a long-stay visa or residence permit bearing the mention "student," covering the entire training period concerned.

This is in accordance with the provisions of the Code on Entry and Residence of Foreigners and Right of Asylum (CESEDA – Article L. 312-2, Articles L. 412-3 and L. 422-1 and L. 422-2).

In application of interministerial circular No. 2002-214 of October 15, 2002, relating to the enrollment conditions of foreign students in higher education, it is expressly recalled that a student who entered France with a tourist visa takes the risk of being refused the issuance of a residence permit and finding themselves in an irregular situation before completing their program.

The school reminds through this contract that the regularity of the student’s administrative situation is essential for continuing their training. In the absence of official documents allowing proof of a right of residence in France covering the duration of the training and consequently potentially leading to an irregularity in the student’s situation, the institution reserves the right to refuse or interrupt the enrollment, in order not to compromise the continuity of their studies.

 

Article 4 – Contract Duration

For an initial intake, the training cycle extends over three or four years for a bachelor’s degree and one or two years for a Master's degree.

Thus, the Student who commits to a training cycle commits for the entire duration of the training and will therefore be liable for the cost of this cycle in its entirety in accordance with the rates communicated to them upon signing their contract. However, the Student will have the option to withdraw from the Bachelor's or Master's cycle for a compelling and legitimate reason as detailed in Article 6. Paris School of Entrepreneurship reserves the right not to re-enroll the Student in the higher year of the training cycle if they do not meet the expected academic prerequisites.

Deferred Intake

For Students benefiting from a deferred intake, the first academic year is followed over an adapted period, in accordance with the educational organization defined by the institution.

The student joining the program within the framework of a "deferred entry" enrolls in a cohort whose pedagogical cycle has already begun. The courses corresponding to the first training period are delivered through open and distance learning (ODL), according to the modalities defined by the institution: distance courses, e-learning platforms, directed work and projects, virtual classes, assessments, etc.

The student’s participation in all educational activities of their intake semester, including virtual classes, tutorials, and assessments conducted as part of the distance learning program (FOAD), is mandatory. Such participation is a prerequisite for the validation of the semester’s course units and, consequently, for access to the following semester.

Access to the online educational platform is strictly personal and limited to a duration determined by the institution, from the start date of the distance learning pathway. No additional time, suspension or postponement of access may be granted.

 

Article 5 – Disputes

  1. Preliminary approach: In case of dispute, the consumer must first send a written complaint to Paris School of Entrepreneurship to attempt an amicable resolution of the dispute.

  2. Recourse to mediation: If the preliminary approach is unsuccessful, the consumer may contact an independent consumer mediator or use any official mediation platform recognized by the competent authorities, before any legal action.

  3. Jurisdictional competence: In the absence of an amicable resolution, the courts of Paris, France,  shall have jurisdiction.

 

Article 6 – Registration Cancellation Conditions

Legal Right of Withdrawal (within 14 days)

In accordance with the provisions of the French Consumer Code (Articles L. 221-18 et seq.), the Student has a right of withdrawal of fourteen (14) calendar days from the date of payment of the deposit.

During this period, the Student may cancel their enrollment without having to justify reasons or bear any penalties. In case of exercise of the right of withdrawal within this period, all amounts paid will be refunded within a maximum period of fourteen (14) days following notification of withdrawal.

A standard withdrawal form is available on the school's website(www.parisschoolofentrepreneurship.com).  To exercise this right of withdrawal, the Student must notify their decision in a clear and unequivocal manner, at their choice, by one of the following means:

The use of the standard withdrawal form is not mandatory but is recommended to facilitate the processing of the request.

Conditions Applicable After the Withdrawal Period

After the aforementioned fourteen (14) day reflection period following payment of the deposit, registration is considered final.

However, the Student may terminate their enrollment contract in the specific cases detailed below, either by email to scolarite@parisschoolofentrepreneurship.com, or by registered letter with acknowledgment of receipt to the address indicated at the bottom of the page.

General Procedures for Cancellation Requests

To be admissible, all cancellation requests must:

  • Be made in writing (email or registered letter with acknowledgment of receipt);

  • Be accompanied by reasons justifying the waiver of enrollment.

  • Be accompanied, where applicable, by corresponding official supporting documents.

Any refunds will be made within a maximum period of one hundred twenty (120) calendar days from the date of receipt of the complete request.

Any cancellation request received will be considered final and irrevocable. In the event that a Student wishes to enroll again later, they must follow the normal enrollment procedure and cannot claim, if accepted, any fee reduction.

After the 14-day withdrawal period, the following conditions apply and the student becomes liable for the cost of training for the entire cycle according to the procedures mentioned below.

Baccalaureate (High School Diploma) Failure

In case of inability to join the training due to baccalaureate failure, upon presentation of official proof, the student will not be able to join the training. In this case, all amounts received will be refunded, except the initial deposit amount which will remain with the school.

Prerequisite Examination Failure

In case of inability to join the training due to prerequisite examination failure (BTS, DUT, Bachelor's, etc.), upon presentation of official proof, the student will not be able to join the training. In this case, all amounts received will be refunded, except the initial deposit amount which will remain due to the school.

Non-Obtainment of Entry Visa to France

In case of refusal of entry visa to France, the Student must notify this refusal to the school, in accordance with the above procedures, within eight (8) calendar days following receipt of the refusal decision from French consular authorities. This notification must be accompanied by a copy of the official refusal decision. In this case, tuition fees paid by the Student will be fully refunded, except the initial deposit which will remain with the school.

Withdrawal Before Training Start – Standard Academic Year Programs

Withdrawal corresponds to withdrawal decided by the student before the training start date. Fees will remain due to the school according to the following terms:

  • 25% of the total amount for any cancellation request received before August 1.

  • 50% of the total amount for any cancellation request received between August 1and the day before the school year begins.

These percentages apply to the total amount of fees incurred and the package subscribed to upon enrollment. The BDE membership and initial deposit are non-refundable and remain due in addition to the percentages mentioned above.

Abandonment After Training Start – Academic Year Programs

Abandonment corresponds to withdrawal decided by the Student after the training start date. The Student remains liable to Paris School of Entrepreneurship for all fees related to their enrollment for the entire year. No refund will be made.

Withdrawal Before Training Start – Deferred Entry Programs

Withdrawal corresponds to withdrawal decided by the Student before the training start date in the context of a deferred entry. Fees will remain due to the school according to the following terms:

  • 25% of the total amount for any cancellation request received up to 2 months before the training start;

  • 50% of the total amount for any cancellation request received in the month preceding the training start.

These percentages apply to the total amount of fees incurred and the package subscribed to upon enrollment. The BDE membership and initial deposit are non-refundable and remain due in addition to the percentages mentioned above.

Abandonment After Training Start – Programs with Multiple Fixed Start Dates Per Year

Abandonment corresponds to withdrawal decided by the student after the training start date. The student remains liable to Paris School of Entrepreneurship for all fees related to their enrollment for the entire year. No refund will be made.

Withdrawal Before Training Start – Continuous Access Programs (ODL E-learning)

For distance learning programs in ODL mode (Open and Distance Learning - E-Learning), no cancellation and consequently no refund will be possible after the student’s first connection to the educational platform. The first connection to the platform constitutes final and irrevocable acceptance of the training and marks its effective start.

Compelling Reason and Force Majeure

In case of withdrawal (withdrawal corresponds to withdrawal decided by the student before the training start) justified by a compelling and legitimate reason, the student will be refunded all fees paid, minus the initial deposit which will remain with the school.

In a situation of force majeure, as defined by Article 1218 of the French Civil Code, the Student will benefit from the same refund, namely the return of all fees paid, after deduction of the initial deposit.

In case of abandonment (abandonment corresponds to withdrawal decided by the student after the training start) during training justified by a compelling and legitimate reason, the refund of tuition fees will be made on a pro-rata basis for the remaining unconsumed months. Only the portion of tuition fees corresponding to unattended training months will be refunded. The initial deposit fees will be retained and will remain with the school, in addition to the pro-rata of months already consumed.

The compelling and legitimate reason corresponds notably to the following cases, without this list being exhaustive:

  • Sick leave or hospitalization of more than one (1) month justified by a detailed medical certificate issued by a specialist doctor;

  • Serious accident requiring prolonged interruption of studies;

  • Death of a close family member (spouse, child, parent, sibling);

  • Duly justified case of force majeure.

Any compelling reason must be accompanied by official supporting documents (medical certificates, death certificates, official attestations, etc.) to be admissible. The institution reserves the right to assess the legitimacy and compelling nature of the reason invoked.

Permanent Exclusion from Training

The school may sanction any breach by the student of obligations imposed by the Internal Regulations (disciplinary reason, lack of work, lack of attendance, inappropriate behavior, etc.) by permanent exclusion from training following a disciplinary council. In this event, the excluded Student will be liable for all training costs for the year concerned. No refund will be made, regardless of the time of year the exclusion occurs.

In the event that the excluded Student is under a work-study contract (apprenticeship contract or professionalization contract), following exclusion from training, the employer may initiate dismissal proceedings in accordance with the provisions of the French Labor Code. In the event that the company does not wish to initiate dismissal proceedings, the student has a period of two (2) months to find an apprentice training center (CFA) and conclude a new work-study contract with a new employer. After this 2-month period, if no solution has been found, the work-study contract will be permanently terminated.

Article 7 – Leveling Courses, Career Specializations, Options, Seminars, Modern Languages

Paris School of Entrepreneurship may require any new Student to take a leveling module, in person or in digital format, depending on the training program. This module, organized by the institution, gives rise to additional fees, in addition to training fees.

This measure aims to guarantee acquisition of the knowledge and skills necessary for successful continuation of the program, in accordance with the training curriculum. It conditions final validation of registration and, where applicable, access to program courses and assessments.

The leveling course may be delivered, at the institution's choice and according to educational needs, in person and/or remotely. Organization modalities (duration, calendar, content, materials, assessment methods, etc.) will be communicated to the Student before the start of the module.

In the context of deferred intake, the Student joins a cohort whose training pathway has already begun. As such, educational choices usually offered during the initial intake (modern languages, career specializations, options, seminars, etc.) are determined by the institution for deferred intake students. Consequently, the Student follows courses and options, specializations as assigned by the institution, in accordance with the academic organization in effect for the cohort concerned. No arrangement, modification or individual choice may be requested in this context.

 

Article 8 – Work-Study Programs

Modalities

Work-study programs necessarily commit Students to a professional certification registered in the RNCP and recognized by the State. The student must meet the requirements of the certification for which they are enrolled in order to validate each skill block for the targeted professional certification (written submissions, presentations, final exams, etc.).

To be able to enroll in a work-study training program and receive the dedicated registration agreement, the student must have previously found a host organization. The student then undertakes to present a hiring promise or complete the information sheet required by Paris School of Entrepreneurship. The establishment of a work-study contract will be possible upon request from the student, subject to review of their file and favorable agreement from PSE's educational management. In case the contract begins after training, the student undertakes to pay the training fees at their expense, not covered by the company.

Students previously enrolled in an initial training program, who would switch following signature of a work-study contract to the dedicated training program, after agreement from the educational department, will automatically change status and tacitly undertake to comply with the training modalities related to this program.

Contract Termination

In case of termination of an apprenticeship contract before the end of training and in application of article L. 6222-18, the student will benefit from financial support by the OPCO for 6 months from the termination date. The educational validation conditions for the in-company period are independent of the financial support provided by OPCOs during the 6 months following termination: these two aspects, educational validation and funding, are treated separately.

In case of termination of a professional training contract, OPCO support will be suspended on the termination date. To educationally validate the teaching unit associated with professionalization, the student must necessarily conclude a new work-study contract. Without conclusion of a new work-study contract, the student cannot continue their training and will be unable to validate the prerequisites for obtaining the degree. The student may request to switch to the initial training track depending on the termination date of their contract, either for the current academic year or the following year. The feasibility of their request will be studied by the educational department; they will then be liable for training fees inherent to this track and must find a new host organization to validate the professionalization period.

 

Article 9 – Price – Payment Terms

Tuition fees, excluding options, may be fully or partially covered by the OPCO and/or employer, depending on the contract start date.

In case of partial coverage linked to a contract starting more than three months after the start of training, the uncovered portion will remain the student’s responsibility.

For Students initially enrolled in an initial training program and then switching to a work-study program following signature of a work-study contract, PSE will refund the overpayment relating to periods covered by the contract. The refund will be made within 120 days following validation of the work-study contract.

In all cases, a minimum deposit of €1,000 will be required to start the work-study program. This deposit will be deducted from the total tuition fees.

Students who chose an optional certification during their initial training enrollment will be refunded the corresponding fees if this certification is ultimately not pursued.

In case of a work-study contract concluded for a training cycle, the student undertakes to pay the fees remaining at their expense, including options, seminars and BDE, before the end of the first quarter or semester of the academic year.

 

Article 10 – Educational Organization of BTS Programs

BTS programs offered by Paris School of Entrepreneurship are delivered in hybrid mode.

Some courses are conducted remotely, via the online training platform and/or through Distance Learning (FAOD), while other courses, seminars or workshops take place in person on campus or in premises designated by the school.

This organization aims to combine flexibility and educational support, while guaranteeing the quality and consistency of teaching. The exact modalities (online or in-person courses) are specified in the program curriculum and may evolve according to educational needs.

 

Article 11 – Organization and Access to E-Learning Programs

Paris School of Entrepreneurship offers distance-learning programs via E-learning, structured in a progressive, module-based format: each module must be completed to access the next one.

The programs have a fixed duration, which varies depending on the chosen track, starting from the official starting date of the training. No extension of this duration will be granted. Once this period has expired, the student’s access to the platform will be suspended.

The modules and classes offered as part of the program are non-refundable. In the event of withdrawal, cancellation, or exclusion, the student shall not be entitled to any refund of the fees already paid for these modules or classes.

 

Article 12 – CVEC and Student Associations

Paris School of Entrepreneurship is not eligible for State scholarship applications.

The student undertakes to pay the CVEC in accordance with the provisions of the law relating to student guidance and success of March 8, 2018. This annual tax is a mandatory prerequisite for any registration in higher education and must be presented for already enrolled Students no later than before the start of classes.

The student must submit a certificate to Paris School of Entrepreneurship before entering training. Payment of the CVEC is made directly online to CROUS on the website https://www.messervices.etudiant.gouv.fr, which will issues a certificate for both subject and exempted students. The students who are not in compliance with the CVEC will not be able to continue their studies and sign internship agreements or other contracts. Students in continuing education, under professional training contracts, are not subject to the CVEC. Students enrolled in a gap year must pay the CVEC insofar as they remain enrolled in a higher education institution.

A mandatory annual contribution of €30 is applied to each Student for the Student Bureau (BDE). The student undertakes to pay this amount no later than the first day of their training. The BDE is a collegial body, composed of students, which contributes to organizing and facilitating student life. This contribution, non-refundable even in case of abandonment of training or non-participation in BDE activities, is included in the ancillary fees related to schooling and is intended to finance activities, events, and services offered by the BDE. Funds collected through this contribution are managed directly by the BDE. Paris School of Entrepreneurship does not intervene in their use or planning of proposed activities.

Article 13 – Liability and Internal Regulations

Any enrollment in a training program implies compliance by the student with the internal regulations and educational regulations applicable to the relevant premises, which will be brought to their attention no later than the last day of the first week of training. It is important to note that the internal regulations and educational regulations are documents subject to modification during the year; the student implicitly undertakes to comply with any modifications that may occur.

Article 14 – Communications with the Student

All communications related to the students’ training are made directly between Paris School of Entrepreneurship and the Student, except in case of explicit authorization from the student or legal obligation. The student is solely responsible for managing and monitoring information transmitted by the institution, whether communicated by mail, email, or any other means validated by the institution. Consequently, Paris School of Entrepreneurship cannot under any circumstances be held responsible for a lack of communication, misunderstanding or dispute between the student and their parents or the training funder. It is up to the student to share, at their discretion, information received with them. In the case of a minor Student, Paris School of Entrepreneurship will also communicate with their legal representative until the student reaches the age of majority.

Article 15 – Personal Data

Information and data collected in connection with enrollment in the training program (information sheet, health sheet) are processed by Paris School of Entrepreneurship as data controller. Paris School of Entrepreneurship undertakes to comply with legislation and regulations in force regarding protection of personal data and more particularly:

  • EU Regulation 2016/679 of the European Parliament and Council of April 27, 2016 on the protection of natural persons regarding the processing of personal data (GDPR);

  • the Data Protection Act and Ordinance No. 2018-1125 of December 12, 2018 on the protection of personal data amending Law 78-17 of January 6, 1978, on data processing, files and freedoms and various provisions concerning the protection of personal data.

You also have the right to lodge a complaint with the National Commission on Data Processing and Freedoms (CNIL):

3 Place de Fontenoy TSA 80715 75334 PARIS CEDEX 07

For more information on the processing of your personal data, and to exercise your rights (access, rectification, deletion, opposition, limitation and portability where applicable) and define the fate of your personal data "post-mortem," please refer to our privacy policy on the school's website: https://www.parisschoolofentrepreneurship.com/privacy-policy

Article 16 – Waiver

The fact that Paris School of Entrepreneurship does not rely at any given time on any of the clauses herein cannot constitute a waiver to rely on these same clauses subsequently.

 

 

 

-------

These General Terms and Conditions of Sale are governed by French law. Any dispute relating to their interpretation or execution shall fall under the exclusive jurisdiction of French courts, in accordance with Articles 1 to 17 hereof.

The French version of these General Terms and Conditions of Sale shall prevail in case of any discrepancy between the French and English versions.

Version: Academic Year 2025-2026
Document Reference: CGV-2025-2026-PSE